RealMæglerne

Sælgerne strømmer ud på boligmarkedet

Sammenlignet med gennemsnittet af nye boliger, der blev sat til salg i årets tre første uger i perioden 2015 til 2021, ligger tilgangen i 2022 væsentligt over. I uge 1 kom der således 45 % flere nye boliger til salg ift. gennemsnittet for uge 1. Ser man på gennemsnittet i forhold til, før corona kom (dvs. 2015-2019), og hvor boligmarkedet var ’normalt’, er tilgangen af nye salgsemner i markedet endnu større.

Mange vil sælge. Sådan er status for boligmarkedet lige nu. Til gengæld er der er også høj aktivitet fra boligkøberne, og derfor ligger antallet af udbudte ejendomme fortsat lavt i januar 2022, men allerede fra uge 9 vender markedet, hvor nettotilgangen vil stige frem mod sommerferien.

Det viser RealMæglernes BoligBarometer / januar, som er baseret på mere end 100 butikkers landsdækkende salgstal og boligstatistikker fra Boligsiden.dk.

Historien gentager sig selv, idet rekordmange boligsælgere allerede nu er ude i markedet, mener Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne:

– Der kommer mange nye boliger til salg, og antallet er højere end tidligere år. Det fortæller os, at boligsælgerne er tidligere ude på markedet, end de plejer at være, og erfaringerne fra i år er, at mange erkender, at den store boligfest for prisstigninger på boligmarkedet ER slut, og derfor vælger at sætte til salg. Bekymring for rentestigninger, inflation og aflyst aktiefest trækker i den ene retning, mens rekordhøj beskæftigelse, ”Corona-oplukning” og grundlæggende sund økonomi trækker i den anden.

Nye boliger til salg, uger

Gennemsnit (2015-2019)

Stigning (%)

Nye boliger til salg, uger

Gennemsnit (2015-2021)

Stigning (%)

45,2

9,3

0,3

– Som tendensen er nu, behøver vi måske ikke engang at vente til uge 9 eller 10, før beholdningen af boliger til salg for alvor begynder at stige. Vi er fortsat på et lavere niveau, end vi plejer at være, men vi forventer frem mod sommer, at der vil være +40.000 aktive boliger til salg, hvor vi i dag ligger et godt stykke under de 40.000, mener Preben Merrild Angelo.

Derfor er han heller ikke bekymret for, om markedet vil vende, så der igen kommer balance i udbuddet af boliger:

– Mange øjner en god mulighed for at skyde boligen af nu, mens det er muligt at handle hurtigt og til fortsat fornuftige priser.

Flere pressefotos her: https://www.scanpix.dk/spdk/ (Appr via Scanpix)

***

RealMæglernes BoligBarometer udsendes ved afslutningen af hver måned og udarbejdes på baggrund af statistik indsamlet fra mere end 100 RealMægler-butikker landet over. BoligBarometeret er derfor først med aktuelle månedsanalyser om udviklingen på boligmarkedet.

Information om RealMæglerne

RealMæglerne
Stenmosevej 15
2620 Albertslund

3634 0800http://www.realmaeglerne.dk

RealMæglerne A/S er en fri og uafhængig ejendomsmæglerkæde, som blev grundlagt i 1988. Med sine 105 butikker i hele Danmark - og flere på vej - er RealMæglerne i dag blandt de største ejendomsmæglerkæder i landet.

Vidste du, at RealMæglerne planter to træer i RealMægler Folkeskoven for hver bolighandel i kæden - ét træ for køber og ét træ for sælger.

Læs mere her: RealMægler Folkeskoven

Boliger og byggeri står ifølge Energistyrelsen for 40 procent af energiforbruget i Danmark, og en stor del af CO2-udslippet er dermed relateret til produktion af varme og energi i boliger.

Med klimaberegneren ønsker RealMæglerne at inspirere boligejerne til at vælge de rigtige løsninger, når de energiforbedrer boligen. Vi kalder det: Sammen om et bedre klima

Følg pressemeddelelser fra RealMæglerne

Flere pressemeddelelser fra RealMæglerne