Sæbe, salt og sundhedsviden redder liv i rohingya-lejr

Flygtningekrisen blandt rohingyaerne i Bangladesh forværres dag for dag. Bag hver teltdør gemmer sig historier om overgreb, udmattende flugt og risiko for dødelig smitte. Mission Øst samarbejder med sundhedsteams, der forebygger epidemier med hjælp og viden til at opretholde en god hygiejne.

- De sidste uger har været de hårdeste i mit liv. Jeg har mistet alt! sukker Zohrab. - her med datteren Amira. Foto: MTI.

Zohrab knuger sin seks måneder gamle datter Amira ind til sig, mens hun vader i lavt vand ganske tæt på kysten ved Bangladesh. Hun er udmattet og bange, men hun håber, at hun snart vil være i sikkerhed for volden.

Så sin mand blive skudt

Kun et par dage tidligere er den unge mor vidne til, at soldater skyder hendes mand og brænder familiens hus ned. Hun undslipper med nød og næppe med sin datter og gemmer sig i junglen ved landsbyen i Rakhine-staten i Myanmar. Derefter begiver hun sig ud på den anstrengende rejse til Bangladesh sammen med hendes lille datter.

- De sidste uger har været de hårdeste i mit liv. Jeg har mistet alt! sukker Zohrab. Hun har søgt tilflugt med datteren Amira i flygtningelejren i Cox’s Bazar i Bangladesh.

Datteren sidder på hendes skød og græder. I dagevis har hun lidt af udslæt og diarré.

- Vi bor i et telt med 23 mennesker, og vi sover alle sammen på gulvet. Jeg er helt afkræftet. Det er derfor, man så nemt bliver syg her, forklarer Zohrab.

Lejren er en tikkende bombe

På den mudrede mark rundt om Zohrabs hus ligger teltene så langt øjet rækker. Langt de fleste familier har kun et enkelt rum og sover på gulvet.

Den igangværende regntid har kun gjort forholdene værre. De mange flygtninge er nødt til at vade gennem knædybt mudder, og børnene leger i beskidte vandhuller. Mangel på latriner og rent drikkevand gør lejren til en tikkende bombe af smitsomme sygdomme som kolera. Risikoen er særlig stor, når mennesker bor så tæt på hinanden.

Det fortæller Stefanie Glinski fra Medical Teams International (MTI), som Mission Øst samarbejder med for at forebygge kolera i den overfyldte flygtningelejr. MTI har netop etableret en klinik til behandling af diarré, hvor mødre som Zohrab kan få den nødvendige hjælp til at behandle deres syge og dehydrerede børn.

Flygtninge hjælper til

MTI har desuden rekrutteret frivillige blandt de ankomne flygtninge til at gå fra telt til telt og undervise i hygiejne og uddele sæbe, samt salt og zink til dem, der har diarré. Det sker for at forebygge dehydrering, som er den største risiko ved diarré.

På trods af de rædsler, Zohrab har været igennem, tænker hun i lejrens usikre omgivelser stadig tilbage på det liv, hun har forladt.

- En del af mig ønsker, at jeg kunne tage tilbage til min landsby, men jeg ved, at det aldrig vil ske. Vi blev ikke behandlet som rigtige borgere der. Vi var ikke velkomne. Jeg plejede at gå ned til floden for at fiske, men soldater ville komme og tage fiskene fra mig, husker hun.

Der bor over 815.000 rohingya-flygtninge i lejren i Cox’s Bazar på et område på 10 kvadratkilometer. FN beskriver rohingyaernes situation som den hurtigst voksende flygtningekrise i verden.

Håb i håbløsheden

- Man kan let føle en håbløshed, når man kigger ud over de endeløse rækker af midlertidige telte, fortæller Kendrah Jespersen fra Mission Øst, der har været udsendt til Cox’s Bazar i Bangladesh for hjælpe med at koordinere nødhjælpen til de hundredtusindvis af rohingyaer, der er flygtet fra deres hjemegn i Myanmar.

- Men så er det opløftende at se, hvad vi kan opnå sammen med Medical Teams International og de frivillige fra flygtningenes egne rækker. Jeg har været med en gruppe frivillige sundhedsarbejdere rundt fra telt til telt, hvor de videregav vigtig information om hygiejne og uddelte hygiejneartikler til at forebygge og behandle diarré. Det var inspirerende at se dem arbejde. De brænder for det, de gør, og det var tydeligt, at de familier, de talte med, forstod budskaberne. Vi redder liv ved at videregive denne viden og uddele hygiejneartikler, siger Kendrah Jespersen.

Effektivt samarbejde

Mission Øst yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingshjælp til alle nødlidende uanset deres etniske eller religiøse baggrund eller politiske ståsted. Hjælpeorganisationen arbejder blandt andet i Afghanistan, Armenien, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien, Tadsjikistan og Myanmar.

Indsatsen i Bangladesh sker i tæt samarbejde med seks hjælpeorganisationer i netværket Integral Alliance, herunder Medical Teams International (MTI). Netværket har 23 medlemsorganisationer med kontorer i 14 lande. Tilsammen samarbejder de med over 700 lokale partnere i 90 lande verden over. I alvorlige katastrofesituationer som den i Bangladesh går Integral-medlemmer sammen for at kunne yde mere effektiv hjælp til mennesker i nød.

Svend Løbner | Press Coordinator | Mission East
Skt. Lukas vej 13 | DK 2900 Hellerup | Denmark
Mobile phone: +45 28 707 703 | svend.lobner@missioneast.org | www.missioneast.org

Frivillige er oplært i sundhedsarbejde og går fra telt til telt med kosttilskud og undervisning i god hygiejne. Foto: MTI.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Irak, Myanmar, Nepal, Nordkorea og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier samt EU og FN.

Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner27.11.2017 11:04pressemeddelelse

Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner Mission Øst hjælper tusindvis af mennesker, der lever i krigens skygge. Et nyt magasin giver blandt andet indblik i irakiske ofres barske skæbner under og efter Islamisk Stat. Men viser også, at håbet spirer. Millioner af mennesker verden over lever i skyggen af krig eller konflikt. Bag de enorme tal gemmer der sig menneskeskæbner, som fortjener at blive fortalt. Det gør Mission Øst i det seneste nummer af sit magasin, som kommer på gaden i disse dage. Her møder vi blandt andet yezidi-kvinden Leila og hendes børn, der i to år levede som fanger under Islamisk Stat. Vi møder også Shamil og Saabira, der kom meget tæt på bomberegn og mortérgranater ved Mosuls befrielse, og nu må overleve i ruinerne af den irakiske storby. - Det er let at miste håbet i en ustabil region, men vi må ikke glemme, at der bag negative nyhedsoverskrifter gemmer sig rigtige mennesker af kød og blod, hvis højeste ønske er at kunne leve en tilværelse uden frygt og nød, sig