Sådan vælger du den rigtige software til din virksomhed

Det er næsten umuligt at drive en succesrig og moderne virksomhed, uden at have en form for software, der hjælper dig og dine medarbejdere med at forblive produktive, og virksomheden med at fungere effektivt

Der er millioner af virksomheder og endnu flere uafhængige udviklere, der arbejder hårdt på hele tiden at producere nye softwareprodukter og andre tjenester til virksomheder - og det gør det også utroligt svært at vælge den helt rigtige software til sin virksomhed. Herunder kan du finde lidt tips, der forhåbentligt kan gøre beslutningen nemmere for dig.

Fastsæt dine kernebehov

Det allerførste du skal, er at beslutte dig for, hvilke typer af software, som du har brug for. For de fleste virksomheder er der nogle grundlæggende kategorier, som er værd at overveje. Det kan for eksempel være, at din virksomhed skal kunne foretage omfattende analyse, hvorfor et software program som ERP-systemer tilbyder, forkortelse for Enterprise Resource Planning, og andre “store” softwareprodukter, der kan hjælpe din virksomhed med at  styre daglige forretningsaktiviteter såsom regnskab, indkøb, projektledelse, risikostyring og mange andre ting. Her kan man også få hjælp til at få det helt rigtige ERP-system, hvor for eksempel Logos Consult kan tilbyde en skræddersyet ERP løsning, der passer til din virksomhed.

Det kan også være, at din virksomhed har brug for software til marketing og reklamering, der kan hjælpe med at planlægge og implementere dine kampagner, men hvad der er endnu vigtigere er, at det også kan hjælpe dig med at kunne spore dine resultater. Der findes også programmer og systemer, der kan hjælpe med at få overblik over de variable, der påvirker din virksomheds økonomi, og softwareprodukter, der kan spore tidsregistreringer og projektstyringsplatforme, som fokuserer på at forbedre produktiviteten gennem sporing af dine medarbejdernes handlinger.

Vigtige nøglefaktorer, som du kan overveje

Når du skal til at gennemgå de tusindvis, hvis ikke millioner, af levedygtige muligheder, der findes på markedet, er det også essentielt at have andre faktorer med i dine overvejelser. Den første er, hvilke kerneegenskaber, som systemet skal have. Produkter, der ved første øjekast ligner hinanden, kan have et sæt radikalt forskellige funktioner. Det er fristende at gå med det mest robuste produkt, men det kan også have overflødige funktioner med sig, der kan sænke effektiviteten.

Det er også vigtigt at overveje sikkerheden, hvis du håndterer følsomme data, som de fleste virksomheder gør. Her er det vigtigt at have et softwaresystem, der er udviklet med sikkerheden i tankerne. Der bør være flere lag af sikkerhed på plads og rigelige indstillinger til, at du kan kontrollere tilgængeligheden nøje. Derudover er det rigtig vigtigt, at der tilbydes løbende udviklersupport. Din valgte software kan fungere rigtig godt i dag, men det er ikke ensbetydende med, at der ikke kan opstå problemer på længere sigt. Derfor er det ideelt at vælge et produkt, hvortil løbende udviklersupport tilbydes - og med potentiale for, at der kan komme flere funktioner og bedre funktionalitet i både nær og fjern fremtid. Så er du sikret et godt program mange år frem.