Marcus A/S

Sådan skal årets konfirmander se ud – stretch og blomstrede skjorter hitter

Stilfuldt og komfortabelt er ligesom forrige år nøgleord for konfirmandtøjet anno 2019. For at være med på moden, skal drengene have bukser med super stretch, mens blomstrede skjorter også bliver efterspurgt.
– Det seneste år er der kommet en stor efterspørgsel på bukser med super stretch, og den udvikling går igen i konfirmandtøjet. Stretch pants udgør et godt alternativ til traditionelle jeans, der de seneste mange år har været det foretrukne buksevalg, siger Jørgen Wisborg, der er konceptchef hos tøjkæden Marcus. Foto: PR

Med et nyt år begynder mange forældre forberedelserne til den store konfirmationsfest i foråret. Et vigtigt element ved konfirmationen er tøjet. Herunder kan du blive klogere på, hvilket tøj der kommer til at hitte på landets konfirmander i 2019.

– Konfirmandmoden har sin egen stil, men er alligevel et spejl af den generelle mode, og konfirmanderne er generelt meget modebevidste og har deres egen stil. Konfirmationen er vigtig for forældrene, men også for de fleste unge, og tøjet er en stor del af oplevelsen, siger konceptchef for Marcus-tøjbutikkerne, Jørgen Wisborg, og fortsætter:

Det seneste år er der kommet en stor efterspørgsel på bukser med super stretch, og den udvikling går igen i konfirmandtøjet. Stretch pants udgør et godt alternativ til traditionelle jeans, der de seneste mange år har været det foretrukne buksevalg. Ud over den nye type bukser er der også flere farver på skjorter i år, og særligt blomstrede motiver kommer til at præge mange konfirmander.

Stretch pants er også yderst populære i den generelle mode, hvor salget af bukserne er kraftigt stigende.

Skjorter og blazer er sikre valg

Ifølge tøjmanden er der de seneste år sket markante ændringer med konfirmandmoden, hvor den har fået sit eget udtryk, der passer til de unge mænd. Tøjproducenterne er blevet mere opmærksomme på at målrette snit og figur til teenagekroppen i stedet for blot at lave mindre herretøj i små størrelser. Elementerne, der udgør et konfirmandoutfit, er dog uændrede.

En blazer og en skjorte sammen med en butterfly eller slips er foretrukne overdele, mens fodtøjet ofte er et par sneakers. Væk er de tider, hvor konfirmandmoden blot var en miniudgave af den voksne herremode. Den har i dag sit eget udtryk med smalle blazere, der især gør sig godt på de endnu ikke helt voksne figurer, mener Jørgen Wisborg, der har arbejdet med herremode i en lang årrække.

Marcus-butikkerne afholder igen i år en række konfirmationsarrangementer over hele landet i løbet af de kolde måneder.

Billeder

Download
Der er kommet flere farver på skjorter i år i forhold til de foregående år. Blomstrede motiver kommer til at præge flere konfirmander i år. Foto: PR
Download