Sådan ser det danske sundhedssystem ud i 2030

Ny rapport med fire fremtidsscenarier peger på, hvordan det danske sundhedssystem ser ud i 2030.

Hvordan ser det danske sundhedssystem ud i 2030? Det har Instituttet for Fremtidsforskning, i samarbejde med en række offentlige og private sundhedsaktører, sat sig sammen for at svare på, hvorefter de har udarbejdet rapporten Fremtiden for det danske sundhedssystem 2030, som udkommer i dag.

Aktørerne har på baggrund af en række megatrends udviklet fire fremtidsscenarier, som er:

Tryghed i fællesskabet

Sund vækst – nationens stolthed

Det frie sundhedsmarked

Mit netværk – min sundhed

En af sundhedsaktørerne, der har været med til at udvikle rapporten, er den fælles offentlige sundhedsportal, sundhed.dk. Herfra har udviklingschef Jakob Uffelmann siddet med omkring bordet, og for ham er indholdet i scenariet Sund vækst – nationens stolthed særligt interessant.

”I dette fremtidsscenarie ser vi et billede af et Danmark, der i 2030 har en befolkning, der har tillid til at dele egne sundhedsdata i de centrale registre, og vi har et sundhedsvæsen, der bruger borgernes data aktivt i deres behandling. Det er jo netop, hvad vi allerede nu arbejder på hos sundhed.dk; at skabe tryghed for borgerne, så de har tillid til, at deres journaler, laboratoriesvar, recepter og andre personlige sundhedsoplysninger ligger trygt hos os, og at det er til deres egen fordel i for eksempel et behandlingsforløb,” siger han.

Netop den høje grad af tillid blandt danskerne gør, at sundhed.dk har 1,7 millioner månedlige unikke brugere. Tal som andre lande kigger langt efter i bestræbelserne på at ruste sig til fremtiden. Derfor har bestyrelsen i sundhed.dk taget initiativ til etablering af fonden, Fonden sundhed.dk International, der med fire virksomheder som stiftere skal sælge sundheds-IT til udlandet.

”Det er en stor tilfredsstillelse, at vi med fonden giver mulighed for eksport af den danske velfærdsmodel og digitaliseringen af sundhedsvæsenet og at vi på den måde bidrager til udviklingen af et gunstigt sundhedsvæsen i fremtiden både herhjemme og globalt”, siger direktør for sundhed.dk”, Morten Elbæk Petersen.

Se den fulde rapport i vedhæftede fil.

Drikker du nok vand i varmen?12.7.2018 08:00pressemeddelelse

Motionerer du i morgensolen? Eller foretrækker du en løbetur, når sommersolen står højt på himlen? De varme sommertemperaturer kan nemlig være hårde ved motionister, der bevæger sig udenfor. Varmen bidrager til øget svedproduktion, og du kan risikere dehydrering, hvis du ikke husker at indtage nok væske. Ved let dehydrering vil du opleve nedsat ydeevne og træthed. Hvis dehydreringen er moderat til svær, bliver din krops funktioner nedsat, og du oplever at blive udmattet og forvirret. Læs på sundhed.dk hvad du selv kan gøre for at undgå dehydrering, og hvornår du bør tage kontakt til lægen: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/akutte-sygdomme/foerstehjaelp/varme-og-kulde/dehydrering-indtoerring/

Er du dækket ind før rejsen?9.7.2018 07:00pressemeddelelse

Er du på vej på ferie, er det vigtigt, at du tjekker, om der er styr på både rejseforsikring og sygesikring. Uanset hvor i verden du rejser hen bør du sikre dig, at din rejseforsikring dækker eventuel sygdom og skade, så du ikke pludseligt står med udgifterne for fx hjemtransport pga. akut sygdom. Rejser du inden for EU bør du medbringe dit blå EU-sygesikringsbevis for at kunne dokumentere, at du har ret til behandling, i tilfælde af at du kommer til skade eller bliver syg. Læs mere om rejsesygeforsikring på sundhed.dk: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/forsikringsmedicin/forsikringsmedicin/rejsesygeforsikring-det-blaa-kort/