Sådan sælger du din bil

Det kan være, at du går og overvejer at købe en ny bil. Dog betyder dette i mange tilfælde, at du skal sælge din nuværende bil, hvis du allerede har en. Det kan af og til være en indviklet proces, hvis du skal sælge din nuværende bil, men ved at læse med i denne guide kan du blive meget klogere på, hvad du skal vide, hvis du vil sælge din bil.

Skal jeg sælge bilen?

Først og fremmest skal du gøre op med dig selv, om du i det hele taget skal sælge din nuværende bil. Det virker måske åbenlyst, at du skal sælge den, men der kan samtidig være argumenter for, at du skal beholde bilen. Dette spørgsmål afhænger ganske vist meget af den økonomiske situation, da du selvfølgelig skal sælge bilen, hvis det simpelthen ikke er muligt økonomisk, at du beholder den. Er der chance for, at du kan beholde bilen, kan det anbefales, at du tænker de positive effekter igennem. Overvej her om du har behov for to eller flere biler. Det kan eksempelvis være, at i er en travl familie, som hele tiden er på farten på forskellige tidspunkter. Er dette tilfældet, kan det i høj grad anbefales, at I i husstanden har mere end blot én bil, da det vil gøre diverse transport meget mere enkelt, og I vil opleve, at I sparer en masse tid. Er der omvendt ikke et behov for, at i har mere end én bil, vil det rationelle svar være, at du eller I bør sælge den nuværende bil. Beslutter du dig for, at du vil sælge din bil privat, kan du med få klik sætte din bil til salg på https://bilhandel.dk/saelg-bil

Hvor meget skal bilen koste?

Hvis du ender med at ville sælge din nuværende bil, er et af de helt centrale spørgsmål, hvor meget bilen skal koste. Dette kan umiddelbart være utroligt svært at besvare dette, og der er i høj grad tale om et spørgsmål, hvor svaret nærmest udelukkende afhænger af lige præcis din specifikke situation. Du kan benytte flere tilgange, når du skal prissætte din bil.

Du kan først og fremmest forsøge at gå til en forhandler og høre, hvilken pris han personligt vil sætte bilen til. Derudover kan du forsøge dig med diverse bilpris-beregnere, som du kan finde mange steder på internettet, hvor du får en komplet hjælp til, hvad din bil bør koste.

Dog er en af de mest brugbare metoder, at du kigger rundt omkring på internettet og undersøger, hvad andre lignende biler står til i pris. Det nytter nemlig ikke noget, at du benytter en bilpris-beregner, hvis alle andre lignende biler står priset langt billigere. Her er det selvfølgelig først og fremmest vigtigt, at du sammenligner priserne. Men det er også meget vigtigt, at du nøje undersøger og sammenligner kilometer, motor, gear samt andet udstyr, så du kan få det absolut bedste billede af, hvad lige præcis din bil bør koste.

Skal jeg sælge privat eller via forhandler?

Om du skal sælge privat eller gennem en forhandler, er igen et spørgsmål, hvor det er svært at komme med ét entydigt svar, da begge bringer fordele og ulemper.

Hvis du vælger at sælge din bil via en forhandler, vil du som oftest opleve, at salget går nemt og hurtigt, og du slipper for alt for meget bøvl. Dog vil du samtidig opleve, at du i langt de fleste tilfælde ikke vil få lige så meget for bilen hos en forhandler, som du vil få, hvis du sælger bilen privat.

Noget af det centrale, når der diskuteres, om  du skal sælge privat eller via forhandler, er bilens alder. Ovenstående gør sig nemlig kraftigere og kraftigere gældende, jo ældre bilen er. Det betyder altså med andre ord, at prisforskellen mellem forhandler og privat er større, jo ældre din bil er. Derfor er det vigtigt, at du tager dette aspekt med i dine overvejelser.

Som grundlæggende tommelfingerregel, plejer man at anbefale, at hvis din bil er over 7 år gammel, så bør du næsten altid sælge din bil privat, da det rent økonomisk ikke kan betale sig, hvis du sælger din aldrende bil gennem en forhandler.