Forbrugsguiden.dk

Sådan påvirker søvnmangel din karriere


Del

Undersøgelser har vist, at søvnmangel ikke kun har konsekvenser for vores helbred. Søvnmangel kan nemlig i sidste ende også gå udover din arbejdsindsats og din karriere.

Søvneksperter forklarer, at voksne i gennemsnit har brug for mellem 7 og 9 timers søvn om natten – men danskerne er faktisk slet ikke særligt gode til at få nok søvn. Den Nationale Sundhedsprofil fra 2017 viser, at næsten hver anden dansker ikke sover nok om natten og selv beskriver, at de oplever at være søvnbesværet.

I og med mange af os lever ekstremt travle liv, og derfor har travle skemaer, indebærer det, at vi ikke får de timers søvn, som vi har brug for. Flere undersøgelser har vist, at manglende søvn kan have helbredsmæssige konsekvenser på vores kroppe og vores sind. Men det er ikke det eneste.

Undersøgelser har fundet ud af, at manglende søvn også kan påvirke din indsats på arbejdspladsen og i sidste ende din karriere.

Men hvordan kan søvnmangel påvirke dit arbejde og din karriere, og hvad kan du gøre for at sikre dig, at du får en god nattesøvn?

Tegn på, at du ikke får nok søvn

Der er mange medicinske tilstande, både mentale og fysiske, der kan forårsage søvnløshed. Nogle rutineforsøg kan identificere, om der er noget underliggende, der forårsager disse problemer, eller om det er noget helt andet. I mange tilfælde går vi igennem perioder, hvor vi sover for meget og perioder, hvor vi sover for lidt. Det handler om at lære at slappe af og ikke lade livet, og alle dine problemer påvirke søvnen.

Tegnene på kronisk søvnmangel er mange og kan have store konsekvenser for dit velbefindende. Det kan få dig til at gå både op eller ned i vægt, dine tanker kan være svære at styre og du bliver oftere syg.

Derudover øges risikoen for udvikling af angst og endda depression. Der er mange måder at løse dette problem på. Dog er det vigtigt, at du først og fremmest finder årsagen til din søvnløshed samt finder ud af, om du lider af søvnproblemer eller ej.

Hvordan kan søvnmangel påvirke karrieren?

Nyere forskning har vist, hvordan søvnmangel kan være skadeligt for arbejdsindsatsen. I studiet blev der undersøgt, hvordan søvnmangel kan være en konsekvens i forhold til ydeevnen på arbejdspladsen. Resultaterne viste, at søvnmangel kan hindre medarbejdere i at udføre deres arbejde optimalt samt føre til flere negative konsekvenser for både en selv og arbejdspladsen.

Udover dette studie, så siges det, at søvnmangel koster det danske samfund flere millioner kroner. Det tyder derfor på, at manglende søvn er en trussel, som arbejdspladserne skal være opmærksomme på.

Hvis du oplever at være træt af at være på arbejde, så kan søvnmangel faktisk være grunden til dette. Det lyder måske skørt for mange, men undersøgelser viser, at manglen på søvn har en stor indflydelse på medarbejdernes trivsel på arbejdet og i sidste ende en negativ indflydelse på din karriere. Men hvordan kan søvnmangel påvirke dit arbejdsliv samt din karriere?

Lavere produktivitet og dårligere ydeevne

En lavere produktivitet og en dårligere ydeevne på arbejdet er en af de største syndere, når det kommer til, hvordan søvnmangel kan påvirke din karriere. Søvnmangel kan nemlig betyde, at du har sværere ved at holde fokus, at det tager længere tid at lave en opgave, samt at det er mere udfordrende at få ideer samt føre dem til livs.

Desuden kan søvnmangel også føre til, at du har mindre motivation til at lære noget nyt samt præstere dit bedste, når du er på arbejde.

Flere sygedage

Sammenhængen mellem søvnkvaliteten og dit fysiske helbred er stor, da det er blevet bevist, at søvnmangel kan påvirke dit immunforsvar. Søvnmangel kan påvirke immunforsvaret på en sådan måde, at det bliver nedsat, hvorfor du ender med at blive mere syg og holde flere sygedage væk fra arbejdspladsen. Dette kan potentielt være med til at skade din karriere, da du er mere tilbøjelig til at blive syg.

Mere bekymrende er også de langsigtede virkninger ved søvnmangel. Risikoen for hjertekarsygdomme, diabetes og Alzheimers øges nemlig ved søvnunderskud.

Humøret bliver dårligere

Søvnmangel har også en påvirkning på dit humør. Ikke nok med, at søvnløshed gør dig mere irritabel, trist og træt, så kan søvnmangel i sidste ende også føre til hukommelsestab, paranoia og hallucinationer.

De mere subtile virkninger såsom tristhed og irritabelhed kan også vise sig at være altafgørende for dit arbejdsliv, da det kan ende med at skade dit forhold til dine ledere samt kollegaer. Dit skiftende humør kan være en stor belastning for andre på arbejdspladsen, hvorfor det kan være sværere at indgå i sociale relationer.

Kommunikationen bliver forværret

Når du er i søvnunderskud, så viser undersøgelser, at du typisk får sværere ved at kommunikere samt at formulere dig. Hvis du ikke har sovet i nok timer, så vil du mumle mere, tale utydeligt, sige de forkerte ord, gentage dig selv m.m. Hvis du ikke har evnen til at formulere dig korrekt, kan det skade din karriere.

Dårligere hukommelse

Ved søvnmangel vil du opleve, at du ikke kan huske alt, hvad du ellers plejer at kunne huske. Det kan betyde, at din evne til at huske ting relateret til dit arbejde bliver formindsket, hvilket i sidste ende kan forværre din produktivitet samt din arbejdsindsats. Desuden kan det ende med, at du laver flere fejl, da du er i tvivl om, hvordan du skal udføre specifikke arbejdsopgaver.

Du vil blive mindre attraktiv på arbejdsmarkedet

Udover at påvirke dit mentale helbred og din krop, så kan manglende søvn også påvirke, hvordan dine kollegaer eller potentielle ledere opfatter dig.

Et studie antyder, at søvn kan påvirke din succes på arbejdsmarkedet. Hvis du ser træt ud, så vil du virke mere uoplagt og mindre attraktiv for en arbejdsplads sammenlignet med en, der ser frisk og veludhvilet ud. Det kan have en negativ indflydelse for din karriere, hvis du eksempelvis bliver valgt fra til en jobsamtale på grund af, at du ikke har fået nok søvn.

Resultaterne fra undersøgelsen viste nemlig, at personer, der så trætte ud, blev vurderet til at være mindre arbejdsdygtige samt mindre attraktive.

Den søvnberøvede medarbejder

Det vil altså sige, at søvnløshed både påvirker din ydeevne, produktivitet og kvalitet samt andres opfattelse af dig på arbejdet, hvilket betyder, at det for de fleste vil have en negativ effekt på deres arbejdsliv.

Uden tilstrækkelig søvn har en søvnberøvet medarbejder nemlig store problemer med at koncentrere sig, lære nye ting, huske og kommunikere. Søvnberøvede medarbejdere kan også være mere irritable samt være mindre tolerante overfor medarbejdernes forskellige meninger, hvilket gør dem mere tilbøjelige til vredesudbrud og anden forstyrrende adfærd. Arbejdsrelaterede problemer påvirker hele organisationen, hvilket i sidste ende bidrager til ineffektivitet og utilfredshed på arbejdet.
 
Det er klart, at søvnløshed forårsager alvorlige problemer både i det personlige liv og på arbejdspladsen. Det er ofte citeret som værende en primær eller sekundær årsag til ulykker på arbejdspladser med køretøjer og maskiner. Det er også blevet citeret som en grund til masser af fravær, hvilket i sidste ende fører til, at mange ledere ikke ser personen som værende en seriøs medarbejder.
 
Arbejdsproblemer kan i sidste ende også øge stressniveauet, hvilket igen kan forværre søvnproblemerne. Søvnproblemer i kombination med stress og angst kan føre til en ond cirkel, hvorfor det ikke mindst er vigtigt at sove nok om natten, men også vigtigt at finde ud af, hvad selve problemet er, hvis du lider af søvnmangel. Søvnmangel går nemlig ikke kun udover din arbejdsplads og din karriere, men også hele din krop, dit velvære og dit helbred.

Er du interesseret i at læse mere om, hvordan manglende søvn kan påvirke din karriere, kan du læse mere hos Jobbank.dk her.

Den rette seng har stor betydning for din søvn

Når det kommer til søvn, så har din seng en stor betydning. Men i og med vi alle er unikke, er der ingen alt-i-en-løsning til at finde den perfekte seng.

Der er flere faktorer at overveje, når du vælger hvilken seng, du skal købe. Den vigtigste faktor er komforten og støtten, og den eneste måde at bestemme dette på, er, ved rent faktisk at afprøve sengen. Selvom du kan og bør prøve sengen i en fysisk butik, så er der også flere sengebutikker, der tillader, at du kan afprøve sengen derhjemme.

Når du ved mere om, hvad du har behov for, så skal du starte med at finde sengens madras. Madrassen er en af de vigtigste komponenter, da denne skal sørge for at støtte din krop optimalt.

Når du ligger på ryggen på madrassen, skal du have et svaj i ryggen, mens din hals og rygsøjle skal være ret, når du ligger på siden. Madrassen kan desuden findes i forskellige hårdheder, hvorfor du skal være opmærksom på, at den passer til din vægt. Dette er især vigtigt, når du skal finde en seng, der giver dig den helt rigtige støtte og aflastning.

Men før du begynder at overveje, hvilken type seng og madras, du skal afprøve, så er det en god idé at lave en smule research, så du har en idé om, hvad der vil være den bedste sengetype for dig. De forskellige sengetyper har alle fordele og ulemper, men hvis det er lang tid siden, du sidst var på markedet for at finde en seng, skal du især være opmærksom på de anvendte materialer, producenten og funktionerne.

Populære sengetyper i Danmark

Om du får en god nats søvn, kan også have noget at gøre med valget af sengetypen. I dag er elevations- og kontinentalsenge især populære blandt danskerne. Både en kontinental- samt elevationsseng har fordele og ulemper, hvorfor du skal vælge den seng, der passer bedst til dine behov.

Med en kontinentalseng har du mulighed for nemt og hurtigt at komme ind og ud af sengen, da denne sengetype typisk er højere end andre modeller. En kontinentalseng er forsynet med flere madraslag, hvorfor du har mulighed for at vælge flere tilpasningsmuligheder. Desuden har du mulighed for at justere liggekomforten alt efter dine behov.

Dog er der forskellige faktorer, som du bør overveje, hvis du er på udkig efter en kontinentalseng. Disse faktorer er fastheden og kvaliteten. Der kan nemlig være en stor forskel på madraslagenes kvalitet samt fasthed, hvorfor du skal være sikker på, at du ender med en seng, hvor alle funktioner er fremstillet med høj kvalitet. Vil du vide mere hvordan kontinentalsenge er opbygget, så kan du læse mere her.

Den anden populære sengetype er elevationssenge, der især har vundet indpas hos danskerne, da det er muligt at tilpasse og justere sengen præcis efter dine ønsker og behov. Med en elevationsseng er det nemlig muligt at hæve og sænke fodenden og hovedgærdet, hvorfor det er en ideel seng til dig, der ønsker at have denne mulighed. På grund af de mange tilpasningsmuligheder er det nemmere at undgå smerter i lænd, nakke og ryg.

Det er dog vigtigt, at du sørger for at finde en elevationsseng med en kvalitetsmotor, der kan holde i mange år. Vil du vide mere om elevationssenge, kan du klikke ind her.

Sådan kan du få en bedre nattesøvn

At få en god nattesøvn hver nat er ikke blot noget, som du skal gøre for at føle dig frisk og klar til en ny dag. I og med søvn også kan påvirke din karriere drastisk, er det vigtigt at sove godt om natten, så du kan yde dit bedste, når du er på arbejde. Desuden er søvn også vigtigt for andre vitale processer i din krop. Men hvis du har svært ved at få en god nattesøvn, så er der flere ting, som du kan afprøve, der kan hjælpe dig med at sove bedre om natten.

Sørge for at have den samme døgnrytme ved at stå op og gå i seng på de samme tidspunkter – også i weekenden.

Lave en afslappet rutine inden sengetid. Det kan være alt lige fra at tage et varmt bad, lytte til en lydbog, høre beroligende musik eller læse en god bog.

Sørge for at dit soveværelse har det helt rigtige miljø. Der skal både være mørkt, stille, behageligt og køligt.

Sove på en behagelig og støttende madras samt sørge for, at du har komfortable puder i sengen.

Brug kun soveværelset til at sove i. Hvis du ikke kan sove, så skal du stå op.

Stoppe med at spise mindst to til tre timer før din normale sengetid.

Træne regelmæssigt og helst i 30 minutter hver dag. Det er bedst at stoppe træningen mindst et par timer før sengetid.

Undgå koffeinholdige drikke såsom kaffe m.m. alt for tæt på sengetid.

Undgå cigaretter og andre tobaksprodukter for tæt på sengetid.

Undgå alkohol for tæt på sengetid. Selvom mange mennesker mener, at alkohol er beroligende og derfor kan hjælpe med en god nattesøvn, så er det rent faktisk det modsatte. Alkohol forstyrrer din søvn, da du vil opleve flere opvågninger.

Undgå skærmtid for tæt på sengetid. Forskning har fundet ud af, at lyset på din telefon, computer, fjernsyn osv. lige før sengetid, kan forværre din nattesøvn. Skærmens lys forsinker nemlig frigivelsen af melatonin til din hjerne, hvilket gør det sværere for dig at falde i søvn.

Det er som regel ikke muligt at gøre dette på arbejdspladsen, men hvis du oplever, at din produktivitet falder, så kan det være en fordel at tage en kort lur. Det kan nemlig hjælpe med at give dig det boost, som du har brug for.

At forlade stress og travlhed på kontoret kan også hjælpe med at forbedre din søvn. En måde, at gøre dette på, er, ved at skrive den næste dags opgaveliste ned, inden du går hjem, så du har listen klar til dagen efter.

Herefter skal du prøve at få alle opgaverne ud af dit hoved, indtil du er tilbage på arbejdet igen. Dette er nemmere sagt end gjort, men det kan hjælpe med at lindre stress og i sidste ende forbedre din nattesøvn.

Hvis du følger disse retningslinjer og ikke oplever en forbedring, er det klogt at konsultere en læge eller søvnekspert.

Ønsker du at læse om flere gode råd til, hvordan du kan forbedre din nattesøvn, kan du læse mere hos det amerikanske universitet Harvard her.

Derfor er søvn så vigtigt

Billeder

Information om Forbrugsguiden.dk

Forbrugsguiden.dk
Forbrugsguiden.dk
Ormhøjgårdvej 27
8700 Horsens

https://forbrugsguiden.dk

Forbrugsguiden.dk er en dansk forbrugerportal. Her samles eksterne ekspertanmeldelser af forskellige produkter, så forbrugeren nemt kan danne sig et overblik over hvordan de forskellige produkter klarer sig i test.