Sådan holder du jul med grøn omtanke

I 2020 er alt langt fra, som det plejer at være, og julen er ingen undtagelse med behørig afstand og aflyste juleaktiviteter. Det kræver imidlertid ikke drastiske omvæltninger at afholde en mere klimavenlig jul. Har du tid og jule-overskud, kan du hente inspiration i vores 10 juletips til en jul med grøn omtanke.

Med coronavirussens indtog er julen ikke helt, som den plejer. Vi kigger ind i en tid med færre arrangementer og en juleaften, hvor vi må holde behørig afstand til vores nærmeste og hellere spritte hænderne af en ekstra gang for meget end en gang for lidt.

Selvom det for mange kan være hårdt, kan en lidt anderledes jul imidlertid også give anledning til aktiviteter og initiativer, som mange normalt ikke har tid eller overskud til i en travl december. Fx kan vi glæde både hinanden og klimaet ved at følge nogle få tips. Læs med nedenfor, hvor energi- og fibernetkoncernen Andel giver dig et par bæredygtige juletips med på vejen:

Lav risengrød på plantemælk

Risengrød er mange danskeres favoritspise i december måned – vil du gøre den lidt mere klimavenlig, kan du vælge en plantemælk. Mandelmælk giver en lidt sødlig smag, og rismælk blander sig godt med smagen fra risene. Mest klimavenlig er dog havremælk. Som et ekstra bonustip kan du nøjes med kun at koge grøden op i ca. 10 min., til den begynder at tykne, og så kan du koge den videre i sengen under vinterdynen – uanset hvilken mælk, du anvender.

Klimavenlig julerengøring

At gøre jule-rent i hele huset betyder ikke, at du skal bruge alskens rengøringsprodukter, og at du skal bruge meget af dem. Bruger du fx klude og svampe, der har skrubbe-effekt i sig, behøver du ikke at bruge skurecreme. Og bruger du fx et viskestykke, der kan blanke, har du ikke brug for produkter med blank-effekt. Det er minimalt, hvad du behøver af kemikalier for at holde en ren jul.

Pakkeleg med genbrugsgaver

Har du og dine nærmeste planer om en pakkeleg til jul, og kunne I godt tænke jer at gøre den lidt grønnere end normalt? Ofte er pakkelegsgaver billige småting, som enten ryger bagerst i skabet eller i skraldespanden. Prøv i stedet at udfordre familien ved at foreslå en pakkeleg med genbrugsgaver. Måske har du nogle småting i hjemmet, som kan skabe glæde hos andre, eller tag forbi den lokale genbrugsbutik og find noget godt.

Drop gavepapiret

Danskerne bruger hvert år mere end 800 tons gavepapir. Skal den mængde reduceres, er vi nødt til at tænke i alternative måder, hvorpå vi kan pakke julegaverne ind. Har du en kjole eller skjorte hængende, som er for slidt til at blive repareret, kan du klippe den ud og bruge stoffet som indpakningspapir. Stoffet erstatter både gavepapir, tape og gavebånd og kan bruges år efter år.

Undgå madspild

December måned er for mange en måned med lidt mere hygge til ganen – men for mange husstande betyder det også mere madspild. I løbet af december måned smider danskerne for 1,1 mia. kr. mad ud. Det er både skidt for klimaet og synd for dem, der har brugt timevis i køkkenet. Planlæg med fordel et par dage med rester mellem jul og nytår.

Træt af de samme julefilm? Se en film om klimaet

Udnyt en regnvejrsdag eller en stille decemberdag, og se en underholdende og oplysende dokumentarfilm om miljø, klima eller bæredygtighed. På HBO kan du fx se ”Saving My Tomorrow”, hvor børn i løbet af seks afsnit fortæller om deres bekymringer og ønsker for jordens fremtid. Prøv også ”Tomorrow”, som har fokus på mennesker, byer og nationer, der er i fuld gang med den grønne omstilling, og på folk der arbejder med løsninger på klimaudfordringer.

Lej eller køb et juletræ i potte

Mange af de juletræer, som hver december står i de danske stuer, indeholder sprøjtemidler, og det er hverken godt for miljøet eller klimaet. Juletræer binder 5-8 kg CO2, når de vokser, og den CO2 udledes potentielt igen, hvis du brænder eller komposterer træet efter jul. Kig i stedet efter et økologisk juletræ, eller køb et juletræ, som du kan plante i haven igen.

Sorter juleaffaldet korrekt

Hver dansker smider i gennemsnit 816 kg affald ud om året – det er et af de højeste tal i Europa. Til juli 2021 bliver affaldssorteringen ens for alle danskere, uanset om der skal sorteres i privaten eller på arbejdet. Derfor er det en god idé allerede nu at sætte sig ind i, hvordan vi bedst genanvender affaldets ressourcer og sparer miljøet for unødvendige udledninger af CO2.

Giv oplevelser i gave

Coronavirussens indtog har konsekvenser for det lokale erhvervsliv i hele landet. Du kan støtte op om både lokallivet og klimaet ved at forære gavekort til butikker, restauranter og oplevelser i Danmark. På den måde tænker du også ressourceforbruget ind, da oplevelser typisk ikke kræver en masse materialer at producere.

Køb kvalitet frem for kvantitet

Når den søde juletid nærmer sig, har vi det med at skrue op for vores indtag af juleslik- og chokolade. Overvej at købe færre søde sager af god kvalitet, som både tager hensyn til miljøet og de mennesker, der er med til at producere dem. Kig efter miljømærkerne på julegodterne – de indikerer nemlig, om de er produceret med hensyntagen til miljø, mennesker, plante- og dyreliv.

Vi har alle en andel i energien

Andel er et andelsselskab, der bygger og tror på, at det bedste samfund er et samfund med muligheder for alle. Lige muligheder for at lade elbilen og gå online. En velfungerende vital infrastruktur skaber sammenhæng og sammenhold. Et stærkt sammenhold kræver stærke forbindelser. Vi er afhængige af at være forbundet med hinanden – elektrisk og digitalt – og vi er hinandens bedste forbindelse.

I Andel vil vi være hinandens bedste forbindelse, og vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtid – for vores kunder, vores andelshavere og vores omverden. Andel har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Clever, Energi Danmark, Fibia og SEAS-NVE, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning. Vi en del af en ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære energiløsninger. Andel har hovedsæde i Svinninge og primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. Koncernen har 1.700 ansatte og omsatte i 2019 for 6.902 mio. kr.