Sådan har danskerne det under Corona-krisen

Danskerne har været bekymrede, frustrerede og irritable over at arbejde hjemme. Det viser en ny undersøgelse, YouGov har foretaget for Krifa. Men samtidig er det sindsstemninger som ’rolig’ og ’afslappet’, der topper listen i undersøgelsen.

Corona-pandemien har vendt op og ned på danskernes hverdag, og for flere tusinde har det betydet hjemmearbejde i mere end otte uger. Men hvordan står det egentligt til med trivslen i alt det her? Det ser Krifas Videncenter for God Arbejdslyst nærmere på i en ny undersøgelse.

- De danske lønmodtagere står i meget forskellige situationer på grund af krisen. Halvdelen af danskerne har haft ekstra travlt fx med arbejde og hjemmeskoling, mens den anden halvdel har tømt butikkerne for puslespil og bagegrej for at udfylde tomrummet. Det kommer tydeligt til udtryk i undersøgelsen her, og begge situationer kan være svære, siger Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa.

Positive effekter af hjemmearbejde
Corona-pandemien har betydet store omvæltninger i mange danskeres liv, og danskerne har været både bekymrede, frustrerede og irritable over at arbejde hjemme ifølge undersøgelsen. Men det er sindsstemninger som ’rolig’ og ’afslappet’, der topper listen.

- Det er noget, vi kan nikke genkendende til i Krifa også. Selvom vi har haft uhyre travlt med at hjælpe de mange nyledige og rådvilde medlemmer, har flere medarbejdere haft stor glæde af at arbejde hjemme, lyder det fra Søren Fibiger Olesen.

Mere end halvdelen af danskerne siger desuden, at deres seneste arbejdsdag i høj eller meget høj grad var god, og 51 procent oplever god balance mellem arbejde og fritid.

Mangler kollegerne
Men det er ikke kun fryd og gammen at arbejde hjemme så længe. 46 procent af danskerne savner deres kolleger, og for 32 procent er manglen på socialt samvær den største udfordring ved det midlertidige hjemmekontor.

- Vi skal generelt være meget opmærksomme på trivslen, når vi vender tilbage på arbejdspladserne. Mange har mistet kollegaer, og vores undersøgelse viser, at hver femte selv frygter en fyring. Samtidig har de fleste været under hårdt pres i en periode både fysisk og psykisk, og de har manglet sparring og fællesskab. Så det er nu, vi skal fokusere på arbejdslyst og trivsel, hvis vi skal tage stresssygemeldingerne i opløbet, siger Søren Fibiger Olesen og fortsætter:

- Der er en stor risiko for, at der overfokuseres på indtjening og økonomi uden skelen til trivsel. Hvis det sker, skyder danske virksomheder sig i foden og gør ondt værre. God økonomi skabes blandt andet gennem medarbejdernes trivsel, for trivsel og produktivitet hænger uløseligt sammen.

Fakta om undersøgelsen

• Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov i perioden 17. - 23. april 2020.
  • Undersøgelsen er gennemført via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet.
  • Der er i alt gennemført 1023 CAWI-interview med danske lønmodtagere i alderen 18-65 år, som pga. Corona-situationen primært arbejder hjemmefra.
  • Data er vejet på dimensionerne køn, alder og geografi på baggrund af et ideal fra Danmarks Statistik således, at bruttoresultaterne er repræsentative for befolkningen i relation til ovenstående målgruppe.
  • For at teste for signifikante forskelle mellem de forskellige grupper er der udført en T-test.

Krifa er fagforening og a-kasse for ca. 200.000 danskere, og det gør Krifa til den fjerde største fagbevægelse i Danmark. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og samfundet – og missionen er integreret i alt, hvad fagbevægelsen gør.

Erhvervspsykolog: Det er okay at være nervøs for at vende tilbage på arbejdet15.5.2020 13:47:31 CESTPressemeddelelse

Flere og flere arbejdspladser er så småt ved at åbne op og lade de tomme kontorbygninger blive fyldt med liv igen. Intet er som før Corona-krisen, og mange vil møde ind til en anderledes hverdag med restriktioner og nye rutiner. Men hvordan sikrer man høj trivsel, når alt er vendt på hovedet, og Corona stadig raserer? Krifas erhvervspsykolog Rasmus Højbæk kommer her med tre gode råd til en hverdag med trivsel: Sæt ord på bekymringerne. - Der kan være mange bekymringer og stor usikkerhed forbundet med at skulle vende tilbage på arbejdspladsen, mens Corona stadig er der. Er det sikkert? Bliver jeg nu smittet? Holder mine kolleger god nok hygiejne og afstand? Tal om det med dine kolleger og sæt ord på det, der fylder. Du er helt sikkert ikke alene om bekymringerne. Inddrag din leder. - Lederen har en vigtig rolle i at sikre arbejdsmiljøet og trivslen, og det kan derfor være en god idé at inddrage lederen. Det er fx en god idé, at lederen italesætter, at det er okay at sige fra, hvis nogen