Sådan gør du det bedste bilkøb

Går du og overvejer, om du skal købe en ny bil, men er du lidt usikker på, hvilken bil du godt kunne tænke dig? Så kan det på det varmeste anbefales, at du læser med i denne guide, hvor du forhåbentligt vil blive meget klogere på alt det, du skal vide, når du skal på jagt efter en ny bil.

Hvilken type bil skal jeg købe?

Hvis du går rundt med tankerne om at købe en ny bil, er noget af det første som du skal overveje, hvilken type bil, som du vil gå efter. Her er det meget vigtigt, at du er realistisk i forhold til dine og eventuelt familiens behov for en bil. Er i eksempelvis en familie med to børn, som hele tiden er på farten, og som ynder at køre lange ture, er det formentligt ikke optimalt, hvis i køber en lille bil, hvor der er indgået kompromis med rummeligheden. Derimod kan det helt klart anbefales, at I i et sådan tilfælde vægter komfort og rummelighed højt. Man ser nemlig mange eksempler på familier, som undervurderer deres behov for en rummelig bil, hvilket som oftest resulterer i en enorm irritation kort tid efter bilen er købt.

Er det derimod kun dig, som skal benytte bilen, så kan man i højere grad tale for, at det er en god ide med en lille smart bil.

Hvilken type brændstof?

Et af de helt centrale diskussionsemner i vor samtid er klimaet, hvorfor der også er et stadig øget fokus på valg af brændstof. Derfor er det vigtigt, at du gør op med dig selv, om du skal købe en bil, som er drevet af elektricitet eller en af de klassiske brændstoftyper.

For år tilbage så man ofte, at de fleste elbiler havde problemer med rækkevidden, og dem som ikke havde disse problemer, var enormt dyre. I dag findes elbiler i langt de fleste prisklasser, og man ser som oftest, at rækkevidden ikke længere er et problem.

Vælger du derimod at gå efter en bil, som er drevet af klassisk brændstof, er diskussionen, om bilen skal være drevet af benzin eller diesel. Som tommelfingerregel plejer man at anbefale benzinbiler til de personer, som hovedsageligt kører korte ture i deres bil. Skal du derimod benytte din bil til ture på over 30 kilometer pr. dag, kan det anbefales, at du kigger efter en dieselbil.

Skal jeg købe en ny eller brugt bil?

Når der er styr på ovenstående, skal du overveje, om du ønsker at købe en brugt eller en ny bil. Dette er igen et spørgsmål, som på stående fod er svært at besvare. Dog kan der opridses visse fordele og ulemper forbundet med begge muligheder.

Ved køb af en ny bil, vil du selvfølgelig være første ejer, og du vil derfor opleve en mindsket risiko for, at noget på bilen skal gå i stykker. Omvendt vil du ved køb af en brugt bil opleve en billigere pris. Ydermere vil du ved køb af en ny bil opleve et højere værditab, end hvis du køber en brugt bil. Man siger nemlig typisk, at en bil mister omkring 16-25 % af dens værdi om året, hvilket vil sige, at en brugt bil typisk taber mindre monetær værdi om året.

Finansiering af bilkøbet

"Køb bil" - det er let at sige, men hvordan skal det finansieres? Et andet meget centralt emne, som kobler sig til et bilkøb er, hvordan købet skal finansieres, altså om du eventuelt skal låne penge til bilkøbet eller ej.

For at finde frem til et svar på dette spørgsmål, er det yderst essentielt med en nøje vurdering af din nuværende samt fremtidige økonomiske situation. Har du eksempelvis en stærk økonomi, og kan du købe bilen uden, at du skal låne penge, kan dette anbefales. Har du derimod et nødvendigt behov for at låne penge, er din fremtidige økonomiske muligheder vigtige. Har du gode fremtidsmuligheder i forhold til at betale et lån tilbage, vil det som oftest ikke gøre noget, hvis du låner penge til købet. Har du derimod ikke de bedste udsigter til, at du kan tilbagebetale et lån, ser det mere kritisk ud, og det kan ikke anbefales, at der lånes ret mange penge. En god ide kan være, at du går til din bankrådgiver, så du kan få den bedst mulige økonomiske rådgivning.