Sådan gør du bilen klar til forår og solskin

Efter en lang vinter fortjener bilen en grundig forårsklargøring. Her får du nogle gode råd til at få din bil klar til forårsvejret

I løbet af vinteren samler der sig en del snavs og salt i bilens lister og udvendige hulrum. Start derfor med en tur i vaskehallen, og vælg her en vask med undervognsskyl, der rengør bilen, der hvor du har svært ved at komme til. Herefter skal du selv i gang.

Åbn alle døre, frontklap og til bagagerummet. Begynd med at støvsuge rundt i hele kabinen, på sæderne og under dem. Og så skal du i gang med en fugtig klud, så du kan gøre rent der, hvor vaskemaskinen ikke kan komme ind. Lad herefter bilen stå i et par timer med åbne døre og bagklap, så den bliver helt tør. Der kan samle sig en del fugt i bilen hen over vinteren.

”Fugten er vigtig at få ud. Dels ruster bilen nemmere, når den er fugtig. Dels har interiøret ikke godt af fugten i det hele taget, og samtidig kommer kabinen til at lugte hengemt, så det er en god idé at få luftet godt ud,” siger Rasmus Boserup, pressechef i energi- og olieselskabet OK, der har mere end 670 tankstationer i Danmark.

På forkant med stenslag
Mens bilen bliver luftet ud, kan du passende gennemgå lakken for småskader i form af stenslag i såvel lak som ruder. Hvis der er stenslag, så bør du få dem behandlet med det samme. I ruden handler det om, at de ikke bliver større og ender med en udskiftning, der nemt kan løbe op i flere tusinde kroner. Omvendt koster en mindre udbedring af stenslag mellem to og tre hundrede kroner. Når du er i gang med ruden, tjek da også viskerbladene.

For lakkens vedkommende handler det om, at få lagt lidt lak på de småskader, som opstår. Dels samler der sig rust og snavs i huller, og dels er der større risiko for, at lakken krakelerer rundt om de små skader og udvikler sig, så der skal en større omlakering til. I begge tilfælde handler det om, at hvis man får ordnet skaderne, mens de er små, så kan man spare penge til større reparationer og udskiftninger på et senere tidspunkt.

Fra vinter- til sommerdæk
Om efteråret skifter man bilens dæk til vinterdæk på grund af sikkerheden, da bilen står bedre fast og bremser hurtigere med vinterdæk på. I foråret og om sommeren handler det om, at bilen kører mere komfortabelt på sommerdæk end på de hårde vinterdæk. Samtidig bliver vinterdækkene hurtigt slidte ved høje temperaturer, så det er på flere måder en god idé at skifte mellem vinter- og sommerdæk.

”Når man skifter dæk, kan man eventuelt tjekke, om dækmønsteret er minimum 1,6 mm, som lovkravet lyder på. Men det anbefales faktisk, at der mindst er tre mm dækmønster. Samtidig kan man også lige kigge efter skader og ridser i dækket, og det skal også have en omgang luft, så dæktrykket er korrekt,” siger Rasmus Boserup.

Et par timers arbejde i forårsvejret, og så er bilen klar til solskin og varmere temperaturer.

Tjekliste til forårsklargøring

• Kør bilen i vaskehal – det er markant mere miljørigtigt end ’manuel vask’. Vasker du bilen hjemme på vejen eller i indkørslen, udledes olierester, bremsestøv og spildevand direkte i naturen.
  • Rengøring af alle hulrum og dørkarme samt ved frontklap og ved bagagerum
  • Støvsugning og udluftning af kabinen
  • Tjek ruder og især frontklap for stenslag og småskader. Bør udbedres, så de ikke udvikler sig
  • Skift fra vinter- til sommerdæk

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, 185 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer