Sådan fejrer danskerne sankthansaften
To ud af fem vil i morgen søndag fejre sankthansaften, viser en undersøgelse gennemført i ugen op til den 23. juni. Lige så mange svarer i undersøgelsen, at de skal se bål. Inden heksen sendes til Bloksbjerg, vil de fleste have sat en middag til livs – og i mange tilfælde vil den være lidt bedre end på en gennemsnitsaften. Det viser et kig i Coops Mad-O-meter.
Coop Analyse har sammenlignet danskernes aftensmad sankthansaften de seneste ti år med ugedagen før også for de seneste ti år. Undersøgelsen viser, at vi sankthansaften spiser:
- Dobbelt så mange pølser
- Dobbelt så mange flutes
- 64% flere rejer og skaldyr
- 56% mere svinemørbrad
- 50% mere vin
- 42% mere øl
- 28% flere kartofler
- 27% flere burgers
- 13% flere meloner og
- 12% flere jordbær
Til gengæld spiser vi halvt så mange frikadeller den 23. juni som ugedagen før sankthans, fortæller Coops analysechef Lars Aarup.
”Sankthansaften er en tradition, der går på tværs af både generationer og landsdele. Og hvis vejret ellers tillader det, så er der mange, der griller. Maden får lige et nyk op, og vi drikker et ekstra glas vin sankthansaften”, siger Lars Aarup.
Om undersøgelsen
Data om danskernes sankthansvaner er gennemført i uge 25 2019, blandt 1.005 repræsentativt udvalgte danskere. Konklusioner om maden sankthansaften stammer fra Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som p.t. indeholder mere end 1. mio. måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.
Kontakter
Analysechef i Coop Lars Aarup: 30919266
Links
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
400 Coop-butikker donerer påskens overskudsvarer26.3.2024 06:46:14 CET | Pressemeddelelse
Onsdag og lørdag aften inden helligdagene vil organisationen Stop Spild Lokalt (SSL) hente varer i omkring 400 af Coops butikker – varer som ellers ville løbe på datoen, inden påsken er omme. Varerne omfordeles af SSL via deres madoaser i hele Danmark. Det drejer sig først og fremmest om de butikker, der holder lukket i påskehelligdagene, og dermed har overskudsvarer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter påske. "I Stop Spild Lokalt oplever vi ved højtiderne et særligt stort pres, ude i familierne, hvor det er ekstra svært at få enderne til at mødes. Derfor er vi glade for, at vi igen i år oplever en stor opbakning fra Coops butikker og en lyst til at donere deres overskudsvarer, så det kan gavne en masse mennesker" siger stifter og direktør af SSL, Rasmus Erichsen. For andet år i træk er påskeuddelingen på højde med juledonationen i forhold til mængden af mad der indsamles og uddeles, antallet af uddelingssteder rundt om i Danmark, og antallet af frivillige, der delt
Nyd havelivet uden at bekymre dig om problematisk kemi: Havehynder og parasoller fra Coop er ikke imprægneret med PFAS21.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
PFAS er en stor gruppe af syntetiske og menneskeskabte kemikalier, som findes i mange forbrugerprodukter. Forskning viser at PFAS er problematisk for både mennesker og miljø. Coop har forbudt og udfaset PFAS gennem de seneste 10 år og har nu nået en ny milepæl. Coop sælger kun PFAS-fri havehynder og parasoller.
Coop sparer 290 ton plast om året med ny pose19.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Coop har udskiftet den hidtidige engangspose med en ny variant, som indeholder meget mindre plast, og det giver store CO2-besparelser i produktionen. Selvom den nye pose er tyndere, så kan den stadig løse kundernes behov for at kunne fragte varer hjem fra butikkerne.
Coop etablerer folkeskov nummer to ved Tistrup18.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den nye skov optager CO2 og er samtidig et folkeligt projekt, som skal fremme biodiversiteten og skabe nye naturoplevelser i området.
Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand8.3.2024 12:15:37 CET | Pressemeddelelse
De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum