Sådan fejrer danskerne sankthansaften

På søndag fejrer 41 procent af danskerne Sankthansaften, viser ny undersøgelse fra Coop Analyse. De fleste skal se bål. Og på tallerkenerne skruer vi op for blandt andet skaldyr, mørbrad og kartofler.

To ud af fem vil i morgen søndag fejre sankthansaften, viser en undersøgelse gennemført i ugen op til den 23. juni. Lige så mange svarer i undersøgelsen, at de skal se bål. Inden heksen sendes til Bloksbjerg, vil de fleste have sat en middag til livs – og i mange tilfælde vil den være lidt bedre end på en gennemsnitsaften. Det viser et kig i Coops Mad-O-meter.

Coop Analyse har sammenlignet danskernes aftensmad sankthansaften de seneste ti år med ugedagen før også for de seneste ti år. Undersøgelsen viser, at vi sankthansaften spiser:

• Dobbelt så mange pølser
  • Dobbelt så mange flutes
  • 64% flere rejer og skaldyr
  • 56% mere svinemørbrad
  • 50% mere vin
  • 42% mere øl
  • 28% flere kartofler
  • 27% flere burgers
  • 13% flere meloner og
  • 12% flere jordbær

Til gengæld spiser vi halvt så mange frikadeller den 23. juni som ugedagen før sankthans, fortæller Coops analysechef Lars Aarup.

”Sankthansaften er en tradition, der går på tværs af både generationer og landsdele. Og hvis vejret ellers tillader det, så er der mange, der griller. Maden får lige et nyk op, og vi drikker et ekstra glas vin sankthansaften”, siger Lars Aarup.

Om undersøgelsen

Data om danskernes sankthansvaner er gennemført i uge 25 2019, blandt 1.005 repræsentativt udvalgte danskere. Konklusioner om maden sankthansaften stammer fra Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som p.t. indeholder mere end 1. mio. måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.

Analysechef i Coop Lars Aarup: 30919266

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse