Sådan fejrer danskerne sankthansaften

På søndag fejrer 41 procent af danskerne Sankthansaften, viser ny undersøgelse fra Coop Analyse. De fleste skal se bål. Og på tallerkenerne skruer vi op for blandt andet skaldyr, mørbrad og kartofler.

To ud af fem vil i morgen søndag fejre sankthansaften, viser en undersøgelse gennemført i ugen op til den 23. juni. Lige så mange svarer i undersøgelsen, at de skal se bål. Inden heksen sendes til Bloksbjerg, vil de fleste have sat en middag til livs – og i mange tilfælde vil den være lidt bedre end på en gennemsnitsaften. Det viser et kig i Coops Mad-O-meter.

Coop Analyse har sammenlignet danskernes aftensmad sankthansaften de seneste ti år med ugedagen før også for de seneste ti år. Undersøgelsen viser, at vi sankthansaften spiser:

• Dobbelt så mange pølser
  • Dobbelt så mange flutes
  • 64% flere rejer og skaldyr
  • 56% mere svinemørbrad
  • 50% mere vin
  • 42% mere øl
  • 28% flere kartofler
  • 27% flere burgers
  • 13% flere meloner og
  • 12% flere jordbær

Til gengæld spiser vi halvt så mange frikadeller den 23. juni som ugedagen før sankthans, fortæller Coops analysechef Lars Aarup.

”Sankthansaften er en tradition, der går på tværs af både generationer og landsdele. Og hvis vejret ellers tillader det, så er der mange, der griller. Maden får lige et nyk op, og vi drikker et ekstra glas vin sankthansaften”, siger Lars Aarup.

Om undersøgelsen

Data om danskernes sankthansvaner er gennemført i uge 25 2019, blandt 1.005 repræsentativt udvalgte danskere. Konklusioner om maden sankthansaften stammer fra Coops Mad-O-meter – en database over danskernes madvaner, der dagligt opdateres, og som p.t. indeholder mere end 1. mio. måltider. Respondenterne er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 74 år.

Analysechef i Coop Lars Aarup: 30919266