Sådan får du trådløs hi-fi i hjemmet

Der er muligheder i alle prisklasser, hvis du ønsker stuen fyldt med god lyd uden kabler. Markedet for trådløse musikløsninger eksploderer netop nu. Læs blandt andet, hvordan du gør dit gamle anlæg digitalt.
Streaming har for længst overtaget CD’er som den mest anvendte kilde til musik. Med et tryk på skærmen har du alverdens musik i ørerne. Foto: PR.

CD-afspilleren er død, streaming længe leve. Så kort kan de seneste års udvikling i hi-fi-verdenen forklares. Danske forbrugere kaster sig over trådløse højttalere, og enhver hi-fi-producent med respekt for sig selv tilbyder trådløse og bekvemmelige løsninger. Ifølge Daniel Valentin, salgschef ved HiFifreaks.dk, er udvalget enormt.

– Helt grundlæggende er der to veje at gå. Du kan købe trådløse højttalere, der med Bluetooth og wi-fi-streaming er et komplet anlæg i sig selv. Hvis du derimod ønsker at beholde dine eksisterende højttalere og måske også din forstærker, er der masser af muligheder for at gøre et kvalitetsanlæg trådløst, siger Daniel Valentin.

Trådløse højttalere

Udvalget af trådløse højttalere er enormt, og det vokser dag for dag. Fra de helt små rejsehøjtalere som Wharfedale Silo og Bose Soundlink Mini til majestætiske stereohøjtalere som Bang og Olufsens BeoLab 90 med et pris på en halv million kroner sættet. Det handler om at holde tungen lige i munden og definere sit behov.

– Nogle højttalere fungerer kun med Bluetooth, hvilket begrænser lydkvaliteten. Andre er kun kompatible med en bestemt musikstreamingtjeneste. Hvis du vil have den bedste lydoplevelse, skal du gå efter højttalere, der forbinder sig til dit trådløse internet og gennem indbyggede tjenester som Spotify eller Tidal selv streamer den musik, du vælger fra din telefon, forklarer Daniel Valentin.

Han anbefaler også multirumsfunktionen, der er gjort kendt af Sonos, og som gør det muligt at udvide anlægget med højttalere i hvert rum. De nyeste højttalere har alle disse funktioner indbygget, som for eksempel det fremadstormende mærke Musaic, hvis højttalere endda kan afspille højopløste HD-filer. I den trådløse Rolls Royce-klasse findes anerkendte high end-mærker, som Audiovector, Dynaudio og Wharfedale, der bygger forstærker og receiver ind i højttalerkabinettet for at opnå den eftertragtede stereolyd helt trådløst.

Gør dit hi-fi-anlæg smart

Der findes ligeledes mange måder at bringe din traditionelle hi-fi-opstilling ind i den trådløse tidsalder, og som med trådløse højttalere går den billigste metode på kompromis med lydkvaliteten.

– Lyden bliver aldrig bedre end det svageste led. Og hvis du blot kobler en billig Bluetooth-modtager til din forstærker, begrænser du lydkvaliteten markant. Invester hellere i en receiver i god kvalitet og med adgang til nettet, som du kobler til din forstærker. Har du flere traditionelle hi-fi-anlæg stående rundt om i huset, kan du opgradere dem alle med for eksempel receiveren Musaic MPL, der giver dig multirumsfunktionen, så du med ét tryk kan afspille den samme sang i alle rum, siger Daniel Valentin fra HiFifreaks.dk.

Daniel Valentin
Salgschef, HiFifreaks.dk
dv@hififreaks.dk

Streaminghøjttalere er ekstremt populære og har på grund af flot design og høj brugervenlighed erstattet det traditionelle anlæg i mange hjem. Foto: PR.
Langt de fleste traditionelle hi-fi-producenter har mindst én streaminghøjttaler i sortimentet. Her ses det fremadstormende hi-fi-mærke Musaics bud på en alt-i-en-højttaler med overraskende stor lyd. Foto: PR.
Ønsker du stadig stereoperspektivet i lyden, skal du gå efter et sæt aktive og gerne trådløse stereohøjttalere. Her ses den anmelderroste Wharfedale A2. Foto: PR.
Har du for bare en håndfuld år tilbage investeret i et hi-fi-anlæg af høj kvalitet, men mangler muligheden for streaming, kan du let opgradere dit analoge anlæg til den trådløse tidsalder med en streamingmodtager, der kobles til forstærkeren. Her ses Musaic MPL. Foto: PR.

HiFifreaks.dk er onlineforhandler af hi-fi til entusiasten såvel som konfirmanden. Firmaet importerer selv en vifte af mærker direkte fra producenterne og skærer dermed fordyrende mellemled fra. www.hififreaks.dk