Sådan får du en grønnere jul

Genbrug gavepapiret og planlæg familiens madforbrug. Energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE har samlet et par bæredygtige juletips til, hvordan du kan få en hyggelig jul, som både tager hensyn til miljø og klima.

Julen er over os, og for mange er det en kærkommen lejlighed til at tænde lys, pynte op og hygge om og med familie og venner. Med den søde juletid følger imidlertid også et stort forbrug, hvor der hverken skortes på mad, gaver eller energiforbrug, når vi tænder for ovne og komfurer.

Tal fra energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE viser, at danskerne alene den 24. december mellem kl.17.30 og 19 bruger, hvad der svarer til mere end 1,1 million danskeres elforbrug på en gennemsnitlig dag, og sammenlignet med årets andre måneder er elforbruget i de private hjem i december cirka 30 pct. højere.

Til gengæld er juleand og flæskesteg blevet grønnere med årene. I dag udleder vi kun et halvt kilo CO2, når maden tilberedes. Tidligere blev der udledt helt op til fem kilo CO2 i forberedelserne til det festlige julemåltid.

Men hvordan gør vi egentlig resten af både julemaden og julehyggen lidt grønnere? Læs med nedenfor, hvor SEAS-NVE giver dig et par bæredygtige juletips med på vejen:

Sluk skærmen, og nyd julen
Giv husstandens skærme og apparater en tiltrængt juleferie – så kommer der nemlig også julestemning på elregningen. TV, spillekonsoller og computere bruger ca. 40 % af det samlede strømforbrug i en gennemsnitlig dansk husstand.

Spar på julelyset
Ønsker du dig el-besparelser til jul, er LED svaret. Der er nemlig en del at spare på elregningen, hvis du udskifter de gamle lyskæder med glødepærer til LED-lyskæder i stedet. De bruger 80 pct. mindre strøm og holder 25 gange længere.

Genbrug dit gavepapir
Hvert år bruger vi danskere tilsammen 825 ton gavepapir. Det kræver et stort forbrug af både vand, træ, energi og kemikalier at fremstille så stor en mængde, og ofte smider vi papiret ud, så snart vi har pakket vores gaver ud. Overvej i stedet at pakke dine gaver ind i aviser, FSC-mærket papir eller gavepapir, der kan genbruges og som ikke indeholder plastik.

Undgå madspild
December måned er for mange en måned med lidt mere hygge til ganen – men for mange husstande betyder det også mere madspild. Alene i december måned smider danskerne 10 % af det årlige madspild ud. Tænk derfor over, hvor meget I egentlig kan spise, og spis rester fra både køleskab og fryser.

Vælg bæredygtig transport
Det er altid mere bæredygtigt at benytte offentlig transport. Har du alligevel tænkt dig at tage bilen (måske endda en elbil), så fyld den op med juleglade mennesker. Brug fx GoMore, der er en portal for biludlejning og samkørsel – så kan du både køre med lidt bedre samvittighed og samtidig lære nye mennesker at kende.

I SEAS-NVE skaber vi energi til at leve livet. Vi ønsker at gøre energi til mere end blot en leverance - at være din bedste forbindelse, når det gælder den grønne omstilling og digitalisering. Det er dig, vi arbejder for, når vi tilbyder lynhurtigt internet og sikrer, at der altid er strøm i kontakten og lys på gaden. Og det er for at skabe værdi for dig, at vi lagrer energi fra vindmøller til fremtiden og skaber energirigtige løsninger i hverdagen. Vi er godt 1.000 medarbejdere og omsatte i 2018 for 7,3 mia. kr.

SEAS-NVE sælger Ørsted-aktier8.1.2020 08:35:37 CETPressemeddelelse

Må ikke udsendes, offentliggøres eller distribueres, hverken direkte eller indirekte, i USA, Canada, Japan, Australien eller i nogen anden jurisdiktion, hvor en sådan distribution eller offentliggørelse er ulovlig. Denne meddelelse udgør ikke et tilbud om at sælge, eller en opfordring til at tilbyde at købe nogen værdipapirer i USA eller i nogen anden jurisdiktion, hvor et sådant tilbud, opfordring eller salg ville være ulovlig. SEAS-NVE A.m.B.A (“SEAS-NVE”) oplyser, at selskabet per dags dato har solgt 9.532.013 aktier i Ørsted A/S (”Ørsted”) svarende til 6.148.148.385 danske kroner og 2,27 procent af aktierne i Ørsted. Baggrunden for aktiesalget er, at SEAS-NVE den 18. september 2019 indgik aftale med Ørsted om købet af Radius Elnet samt Ørsteds privatkunde- og udendørsbelysningsforretning. SEAS-NVE annoncerede samtidigt, at selskabet over de kommende 12 måneder vil nedbringe selskabets ejerandel i Ørsted. Således sikrede selskabet ved aktiesalget i november 2019 det første skridt og

SEAS-NVE sælger Ørsted-aktier8.11.2019 08:10:19 CETPressemeddelelse

Må ikke udsendes, offentliggøres eller distribueres, hverken direkte eller indirekte, I USA, Canada, Japan, Australien eller i nogen anden jurisdiktion, hvor en sådan distribution eller offentliggørelse er ulovlig. Denne meddelelse udgør ikke et tilbud om at sælge, eller en opfordring til at tilbyde at købe nogen værdipapirer i USA eller i nogen anden jurisdiktion, hvor et sådant tilbud, opfordring eller salg ville være ulovlig. SEAS-NVE A.m.B.A (“SEAS-NVE”) oplyser, at selskabet per dags dato har solgt 9.532.014 aktier i Ørsted A/S (”Ørsted”) svarende til 5.337.927.840 danske kroner og 2,27 procent af aktierne i Ørsted. SEAS-NVE A.m.B.A (“SEAS-NVE”) oplyser, at selskabet per dags dato har solgt 9.532.014 aktier i Ørsted A/S (”Ørsted”) svarende til 5.337.927.840 danske kroner og 2,27 procent af aktierne i Ørsted. Baggrunden for aktiesalget er, at SEAS-NVE den 18. september 2019 indgik aftale med Ørsted om købet af Radius Elnet samt Ørsteds privatkunde- og udendørsbelysningsforretning.