Sådan får danskerne nyt job

Netværk er i stigende grad vejen til et nyt job, viser ny IDA-undersøgelse.

Færre end hvert andet job bliver i dag besat via de gammeldags rekrutteringskanaler som jobopslag og uopfordrede ansøgninger. I stedet er det vores personlige og professionelle relationer og netværk, som i højere grad fører os videre i arbejdslivet. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for IDA.

Undersøgelsen viser, at færre end hver anden – 48 pct. – landede deres seneste job via et jobopslag eller en uopfordret ansøgning.

De øvrige skiftede job ved at blive headhuntet enten via et professionelt rekrutteringsbureau eller ved, at en virksomhed, en tidligere kollega eller en ven eller bekendt kontaktede dem og opfordrede dem til at søge en specifik stilling.

Og rekruttering vil i stigende grad foregå gennem vores netværk og relationer, mener Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i IDA.

”Når virksomhederne skal finde nye medarbejdere, bruger de naturligvis de rekrutteringskanaler, som giver dem det bedste udvalg af kandidater til jobbet. Hvis arbejdspladsen ikke har lokale aftaler om, at ledige stillinger skal slås op, så foregår rekrutteringen i stigende grad via lukkede netværk. Det kan være gennem familie eller venner, tidligere kolleger eller studiekammerater, eller også skabes kontakten via et socialt netværk som LinkedIn,” siger hun.

”Sidste år blev flere end hvert andet medlem af IDA forsøgt headhuntet via deres netværk. Den tendens er ikke unik for vores medlemmer. Det er en tendens, som gør sig gældende for flere og flere faggrupper på det danske arbejdsmarked. Om du er tømrer, sygeplejerske eller ingeniør – jo bedre et netværk du har, jo flere tilbud vil du formentlig få om nye jobmuligheder,” siger Juliane Marie Neiiendam.

Hvordan blev du opmærksom på/fik du dit nuværende job?

Alle

Jeg var aktivt jobsøgende og fandt det selv via fx jobannoncer, job-opslag på jobportal eller uopfordret ansøgning.

48%

Jeg blev opfordret til at søge det via henvendelse fra virksomheden/en medarbejder

18%

Jeg blev opfordret til at søge det fx gennem headhunterfirma /rekrutteringsbureau.

3%

Jeg blev opfordret til at søge det af en i mit netværk.

14%

Andet