Sådan barberer du elregningen med små justeringer

Med Standby-knapper, LED-lys og energimærker har mange svært ved at overskue det reelle strømforbrug i dagligdagen. Med små ændringer kan der være gode penge at spare på elregningen

Det er nok de færreste danskere, som har det fulde overblik over strømforbruget i hverdagen. Det kan måske endda virke som en uoverskuelig opgave at finde frem til de største strøm-slugere i hjemmet, men faktisk skal der ikke meget til. I første omgang er det vigtigste at skabe sig et overblik.

”De fleste danskere har i dag fjernaflæst elmåler, hvor man kan følge sit elforbrug time for time. Ved at få indsigt i disse data, er det nemt at danne sig et overblik over husstandens udgangspunkt.

Et simpelt sted at starte er at se, hvor meget strøm man bruger i det tidsrum, hvor man ikke er hjemme eller om natten. En tommelfingerregel er, at et forbrug på 0,1 kWh, svarende til 100 Wh. hver time året rundt, beløber sig til ca. 1700 kr. på et år," siger Simon Vestergaard, produktchef på el og naturgas i energiselskabet OK

TV og gamerkonsoller sluger strøm
Det er en god idé, at man er særligt opmærksom på de apparater, som bruger meget strøm. Hvis de ikke er slukket korrekt, eller ikke anvendes på den mest energivenlige måde. Specielt for familier med gamere under taget kan der være penge at spare.

”Nogle af de store strømslugere i danske husstande i dag er TV, computere og spillekonsoller. Faktisk står underholdningsmaskiner tilsammen for 35 procent af den gennemsnitlige danskers årlige strømforbrug,” siger produktchef Simon Vestergaard og fortsætter:

”Årsagen til det store strømforbrug er blandt andet, at både TV og spillekonsoller – som fx en PlayStation – bruger strøm, selv når de er slukkede. For at mindske strømforbruget fra disse underholdningsapparater skal du sørge for, at de er helt slukkede ved at afbryde for strømmen på stikkontakten.”

Korrekt brug af hårde hvidevarer
20 procent af danskernes strømforbrug går til vaskemaskinen, som dermed også ligger højt på listen over strømslugere. Mange fylder typisk kun deres vaskemaskiner halvt op, selvom de fleste vaskemaskiner kan vaske helt op til 8 kilo tøj i hver vask.

”Har din vaskemaskine et eco-program, kan denne indstilling spare dig for mange penge, både når det gælder el- og vandforbrug. Faktisk kan du spare flere hundrede kroner på hver elregning ved at skære ned på dit brug af vaskemaskine og tørretumbler, og så er det tilmed også godt for miljøet,” siger Simon Vestergaard.

Køle- og fryseapparater står i gennemsnit for 16 procent af danskernes årlige strømforbrug. Apparaterne er ikke til at undvære, men vil man være sikker på, at de ikke bruger mere strøm end højst nødvendigt, kan man tjekke, om gummilisterne på ens køleskab holder tæt, så den kolde luft ikke siver ud.

Apparaterne skal desuden have den rette temperaturindstilling, for et køleskab ligger det mellem tre og fem grader. Temperaturen i fryseren bør ligge på minus 18 grader.

Brug strømmen - når den er billigst
Prisen på el bliver fastsat af udbud og efterspørgsel og varierer derfor døgnet rundt, time for time. I spidsbelastningstimerne er der desuden mindre grøn energi i elnettet, da fx vindmøllestrømmen her suppleres af andre energikilder for at dække det høje forbrug.

”På grund af de varierende priser på strøm kan mange husstande spare penge ved at blive bedre til at bruge strøm, når den er billigst og i øvrigt samtidig mest grøn. Det kan man gøre ved at prøve at undgå højt strømforbrug i spidsbelastningsperioden fra kl. 17-20 ved f.eks. at udskyde starten på tøjvasken eller opvaskemaskinen til andre tidspunkter.” siger Simon Vestergaard fra OK.

Fakta: Overskuelige tips til at spare på strømmen: Det er en rigtig god forretning at spare på energiforbruget. Faktisk kan mange danske familier spare flere hundrede kroner hvert år ved at følge ni nemme tips til lavere energiforbrug. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

• Sluk lyset, når du forlader rummet. Hvis du slukker din 60W-pære over spisebordet 2,5 time om dagen, kan du spare 100 kr. på et år.
  • Har du halogenspot og eventuelle glødepærer, så skift dem ud med LED-pærer og sparepærer. Sparepærer bruger kun en fjerdedel af den el, en glødepære bruger. De holder også 5-15 gange længere. LED-pærer giver op til 90 procent reduktion af forbruget.
  • Få styr på energiforbruget og spar tid. Du kan spare meget, når du laver mad. Koger du kartofler og grøntsager, skal de kun lige dækkes med vand. Så sparer du også tid på opvarmningen.
  • Sænk temperaturen. Hvis du sænker rumtemperaturen fra 21⁰C til 20⁰C kan du spare 5 % på dit varmeforbrug i de rum, hvor du skruer ned.
  • Vælg energimærkninger. Er du på udkig efter nyt køleskab eller ny fryser, så køb dine hårde hvidevarer med så mange +’er som muligt. Gerne A+++. ​
  • Udnyt ovnvarmen. Undgå at forvarme ovnen, hvis det ikke er nødvendigt. Fyld den op med flere retter på én gang, hvis der er plads. Du kan f.eks. sagtens stege og bage samtidig, uden retterne tager smag af hinanden.
  • Drop standby. Sluk helt for alle de elapparater, du ikke bruger. En familie bruger i gennemsnit 400 kWh om året alene på standby. Det svarer til cirka 860 kr. på elregningen.
  • Fyld vaskemaskinen helt op og vask ved lave temperaturer. Drop kogevasken. 60⁰C er nok til at vaske rent, og til en kulørtvask kan du nøjes med 30⁰C i stedet for 40⁰C.
  • Hæng tøjet ud for at tørre, når vejret tillader det. En familie bruger tørretumbleren cirka 100 gange om året. Det svarer til et elforbrug på cirka 250 kWh.

Kilde: Videncentret Bolius og energiselskabet OK

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, 180 vaskehaller samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer