Så stor en andel af spildevandet havner på danske marker

Når der i Danmark er blevet udført en såkaldt spildevandsrensning, vil der være et restprodukt tilbage. Det er et restprodukt, som typisk blot kaldes for slam, og som ender med at blive brugt flere steder.

Dette restprodukt består altså af alt det, der bliver samlet op undervejs, og som ikke bliver ledt med ud i forbindelse med en spildevandsrensning, hvilket i mange tilfælde ender på danske marker.

Ganske vist er det ikke alt, men en rigtig stor del af det ender med at blive anvendt på marker rundt omkring i hele landet.

60% af slammet anvendes som gødning

Noget slam bliver sendt til et forbrændingsanlæg, mens en del af det bliver anvendt i biogasanlæg. Langt størstedelen af det ender dog med at blive spredt som gødning på marker i hele landet.

Faktisk ender intet mindre end 60% af slammet i Danmark som gødning på vores markeder. Det er dog ikke alle, der mener, at det er positivt, at dette slam bliver brugt på de danske marker.

Derfor er der også flere og flere, der ønsker at få deres egen løsning i forbindelse med spildevandsrensning, så de dermed kan bidrage til, at dette slam ikke ender på markerne.

Sådan undgår man at bidrage med slam

Hvis man gerne vil være sikker på, at man ikke er blandt dem, der bidrager til, at slammet ender på vores markeder og dermed også i den danske natur, skal man vælge en løsning uden bundfældningstank.

Faktum er dog, at det kan vise sig at være svært, da der ikke findes mange løsninger, hvor der ikke er brug for en bundfældningstank.

Faktisk har man kun en enkelt mulig, hvis man vælger at gå denne vej. Man er nemlig nødt til at investere i et såkaldt pileanlæg. Det kan nemlig rense dit spildevand, uden at have brug for en bundfældningstank.

Langt fra alle tænker over det

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det ikke er alle, der tænker over, at en stor del af det slam, der kommer fra vores spildevand, faktisk ender med at blive brugt som gødning på danske marker.

I takt med, at det er noget, som flere får øjnene op for, er der også flere, der er begyndt at kigge i retning af spildevandsrensning, hvor der ikke bliver skabt dette slam.

Som et resultat af dette, ses det tydeligt, at der er flere og flere af de danskere, der har mulighed for det, der vælger at investere i et pileanlæg.