Så semestrar vi i Sverige

Det svenska sommarvädret blev en besvikelse förra året och det är kanske därför som var tredje planerar att resa bort i sommar – åtminstone såg svenskarnas semesterplaner ut så när vi ställde frågan i början av maj.

Hälften (51 %) av svenskarna planerar att resa på semester i sommar och många av dem kommer att åka utomlands – kanske mot bakgrund av förra årets blöta sommar.

Sommarsemester

29 % kommer att resa på semester utomlands och 22 % planerar att resa på semester i Sverige. Det är framför allt familjer med barn mellan 0–6 år som planerar att resa på semester i Sverige (37 %). Var femte har ännu inga planer (21 %) eller vet inte vad de ska göra under sommarsemestern (4 %) och kanske kan det varma sommarvädret övertyga dem om att en semester i Sverige är rätt val.

Sverige är för övrigt ett av de länder i Europa som har längst sommarsemester. Se hela den europeiska undersökningen här

Vilken typ av semester planerar svenskarna?​​

Typ av semester

Var tredje (34 %) som planerar att resa på sommarsemester kommer att åka på strand-/badsemester. Var fjärde (25 %) kommer att använda sommarsemestern för att besöka familj och vänner. Storstadssemester (16 %) samt camping (10 %) är också populära semesterformer i sommar.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 2- 7 maj 2018 har sammanlagt 1024 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Photo by Raphaël Biscald

Download

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 6 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 30 kontor i 20 länder och panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de tio största undersökningsföretagen i världen.