Så ofta dricker svenskarna

En ny YouGov-undersökning visar att unga samt kvinnor dricker mindre ofta än den övriga befolkningen.

Regelbundet intag av alkohol förekommer inte lika ofta hos den yngre delen av befolkningen under 29 år. Bland de unga dricker 5 % alkohol flera gånger i veckan eller dagligen jämfört med 15 % av dem som är mellan 30–49 år och 24 % i gruppen över 50 år.

Så ofta dricker svenskarna

Svenska kvinnor dricker också alkohol mindre ofta än svenska män. En tredjedel av kvinnorna (37 %) dricker en gång i månaden eller mer sällan jämfört med var fjärde man (27 %).

Var konsumerar du framför allt alkohol?

Att den yngre generationen i 18–29-åldern dricker alkohol mera sällan beror på att de oftare dricker vid särskilda tillfällen. De dricker alltså oftare alkohol på barer (17 %) och hos vänner (26 %) än hemma (30 %).

Att den äldre delen av befolkningen dricker alkohol oftare kan bero på att två tredjedelar (66 %) av personerna i åldern 50+ främst dricker alkohol i hemmet som en del av vardagsrutinerna.

Alkohol och häls

Kvinnors mindre frekventa alkoholintag kan bero på att kvinnor inte har samma syn på hälsa eller samma uppfattning om alkoholens hälsofördelar som den övriga befolkningen. Kvinnor anser i mindre grad att alkohol kan ha hälsofördelar (23 %) än svenska män. 2 av 5 svenska män (38 %) anser att vissa alkoholtyper kan ha hälsofördelar.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13–17 september 2018 har sammanlagt 1 011 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13–17 september 2018 har sammanlagt 1 011 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.
Download

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 5 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 30 kontor i 20 länder och panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de tio största undersökningsföretagen i världen.