Så meget kan du tjene ved at udleje ekstraværelset

Dit ekstraværelse i ejerboligen er guld værd. En ny opgørelse fra BoligPortal viser, hvor meget du som boligejer kan tjene på at udleje værelset i din bolig.

Har du et værelse til overs i ejerboligen, som står ubrugt hen? Og mangler du måske noget liv i huset? Hvert år leder tusindvis efter en bolig – især i områderne omkring de danske studiebyer, og udlejningsværelset er en eftertragtet vare blandt de unge boligsøgende.

Det kan være svært at prissætte et værelse, men nye tal fra BoligPortal giver et praj om, hvad dit tomme værelse er værd i månedlig husleje pr. kvadratmeter.

Tallene er baseret på annoncerede værelser på BoligPortal i 2018, og de viser, at huslejepriserne for værelser i hovedtræk følger prisniveauet på det generelle boligmarked. Det er altså i Københavns Kommune, at kvadratmeterne er mest værd. Her er den gennemsnitlige kvadratmeterpris på 360 kroner om måneden.

Herefter kommer Aarhus med 224 kroner pr. kvadratmeter, Odense med 204 kroner samt Aalborg med 189 kroner pr. kvadratmeter om måneden.

Når man fastsætter huslejen for et værelse i boligen, skal man dog ikke kun tænke på statistikken, fortæller BoligPortals administrerende direktør, Anders Hyldborg:

"Vi forventer, at alle boligejere kigger på det konkrete lejemål og på deres lokalområde, når de skal fastsætte huslejen. Huslejen bestemmes ikke kun af størrelse og beliggenhed, men også af værelsets stand og de faciliteter, som lejeren har adgang til. Er man i tvivl om, hvorvidt huslejen er sat korrekt, kan man få en forhåndsgodkendelse af det lokale huslejenævn," siger han.