Så mange rammes stadig af p-skader frem mod højsæson

Mens mørket falder på og temperaturerne befinder sig i den lave ende af skalaen, kravler danskerne ind i deres biler, når højtidernes shopping og gøremål skal udføres. Men højtider og mærkedage som Black Friday markerer også en trist sæson for bilejere. Nemlig højsæsonen for parkeringsskader.
To ud af fem danskere har en eller flere gange inden for de seneste tre år oplevet at få en såkaldt p-skade. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
“Vi ved, at vi nu bevæger os ind i højsæsonen for p-skader, og at der bliver trængt på parkeringspladser landet over. Derfor opfordrer vi til, at man er ekstra opmærksom på sine omgivelser, både når man parkerer sin bil, men også når man stiger ind og ud. Mange p-skader kan undgås, hvis man skærper sin opmærksomhed en smule,” siger Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige.
P-skader ses ofte som ridser og buler forårsaget af døre, der åbnes lidt for meget eller varer, der skal fyldes ind på bagsædet samt bakkende bilister, der overser andre parkerede biler. Men mange p-skader kan undgås, hvis man er lidt ekstra opmærksom på sine omgivelser i den næste tid.
Danskerne løber fra skaderne
Selvom parkeringsskader sker ved uheld, så viser undersøgelsen også, at 85 % af de danskere, der har oplevet at få en p-skade, ikke fandt en seddel eller anden information fra den, der var skyld i skaden.
“Det er en ærgerlig tendens, at man påfører andre personers ejendele skade, og derefter løber fra regningen. Måske sker det som led i uvidenhed om, hvordan deres egen forsikring dækker uheldet, men det er usolidarisk, hvis man ikke tager ansvar for de skader, man kommer til at lave,” siger Henrik Sagild.
Sådan dækker forsikringen
Måske giver mange sig ikke kende ved p-skader, fordi de er i tvivl om, hvordan forsikringen dækker. De danske forsikringsselskaber dækker ofte lidt forskelligt, men i udgangspunktet er der to bilforsikringer, der kan komme i spil:
- Kaskoforsikring: Den dækker i udgangspunktet skader, man har fået på egen bil, hvis den skyldige ikke har givet sig til kende. Har man ikke en kaskoforsikring til sin bil, må man selv betale udgifterne til reparation af bilen.
- Ansvarsforsikring: Hvis man laver en skade på en anden persons bil, dækker denne forsikring. Ansvarsforsikringen er lovpligtig.
Derudover kan der i nogle forsikringer være en selvrisiko. Selvrisikoen er det beløb, der bliver trukket fra udbetalingen. Hvis det koster 6.000 kroner at få repareret bilen, og man har en selvrisiko på 2.000 kroner, får man dækning på 4.000 kroner.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i september 2021 blandt 1166 repræsentativt udvalgte danskere.
|
Har du inden for de sidste tre år oplevet, at din bil har fået skader, mens den har været parkeret? |
|
|
Ja, en enkelt gang |
24% |
|
Ja, et par gange |
13% |
|
Ja, 3 gange eller mere |
2% |
|
Nej |
60% |
|
Ved ikke |
1% |
|
Var der efterladt en seddel, eller blev du orienteret på anden måde af den, der havde lavet skaden? |
|
|
Ja, hver gang |
10% |
|
Ja, men ikke hver gang |
5% |
|
Nej |
85% |
|
Ved ikke |
0% |
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2020, mens forvaltningskapitalen udgjorde 118 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Flere har overtræk lige nu: Denne cocktail gør ondt på pengepungen14.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
Dyre julegaver og festlige højtider presser danskernes økonomi sidst på året i sådan en grad, at det fører til overtræk på kontoen. Det viser nye tal og en undersøgelse, som er lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Julen frister: 6 ud af 10 ændrer disse vaner9.12.2025 07:53:00 CET | Pressemeddelelse
Julesæsonen er over os, og for mange danskere handler det om hygge, nærvær og fællesskab. Det betyder ofte lidt ekstra på tallerkenen, men det er vigtigt at genfinde balancen, lyder rådet.
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
Billig hjemtur kan ende galt: Hver femte unge har brugt pirattaxa2.12.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
December er højsæson for julefrokoster, og danskerne valfarter til festlige begivenheder for at skåle og ønske god jul. Men når aftenen rinder ud, tyer hver femte unge til en pirattaxa fremfor en autoriseret taxa. Det viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

