Så mange rammes stadig af p-skader frem mod højsæson
Mens mørket falder på og temperaturerne befinder sig i den lave ende af skalaen, kravler danskerne ind i deres biler, når højtidernes shopping og gøremål skal udføres. Men højtider og mærkedage som Black Friday markerer også en trist sæson for bilejere. Nemlig højsæsonen for parkeringsskader.
To ud af fem danskere har en eller flere gange inden for de seneste tre år oplevet at få en såkaldt p-skade. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
“Vi ved, at vi nu bevæger os ind i højsæsonen for p-skader, og at der bliver trængt på parkeringspladser landet over. Derfor opfordrer vi til, at man er ekstra opmærksom på sine omgivelser, både når man parkerer sin bil, men også når man stiger ind og ud. Mange p-skader kan undgås, hvis man skærper sin opmærksomhed en smule,” siger Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige.
P-skader ses ofte som ridser og buler forårsaget af døre, der åbnes lidt for meget eller varer, der skal fyldes ind på bagsædet samt bakkende bilister, der overser andre parkerede biler. Men mange p-skader kan undgås, hvis man er lidt ekstra opmærksom på sine omgivelser i den næste tid.
Danskerne løber fra skaderne
Selvom parkeringsskader sker ved uheld, så viser undersøgelsen også, at 85 % af de danskere, der har oplevet at få en p-skade, ikke fandt en seddel eller anden information fra den, der var skyld i skaden.
“Det er en ærgerlig tendens, at man påfører andre personers ejendele skade, og derefter løber fra regningen. Måske sker det som led i uvidenhed om, hvordan deres egen forsikring dækker uheldet, men det er usolidarisk, hvis man ikke tager ansvar for de skader, man kommer til at lave,” siger Henrik Sagild.
Sådan dækker forsikringen
Måske giver mange sig ikke kende ved p-skader, fordi de er i tvivl om, hvordan forsikringen dækker. De danske forsikringsselskaber dækker ofte lidt forskelligt, men i udgangspunktet er der to bilforsikringer, der kan komme i spil:
- Kaskoforsikring: Den dækker i udgangspunktet skader, man har fået på egen bil, hvis den skyldige ikke har givet sig til kende. Har man ikke en kaskoforsikring til sin bil, må man selv betale udgifterne til reparation af bilen.
- Ansvarsforsikring: Hvis man laver en skade på en anden persons bil, dækker denne forsikring. Ansvarsforsikringen er lovpligtig.
Derudover kan der i nogle forsikringer være en selvrisiko. Selvrisikoen er det beløb, der bliver trukket fra udbetalingen. Hvis det koster 6.000 kroner at få repareret bilen, og man har en selvrisiko på 2.000 kroner, får man dækning på 4.000 kroner.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i september 2021 blandt 1166 repræsentativt udvalgte danskere.
Har du inden for de sidste tre år oplevet, at din bil har fået skader, mens den har været parkeret? |
|
Ja, en enkelt gang |
24% |
Ja, et par gange |
13% |
Ja, 3 gange eller mere |
2% |
Nej |
60% |
Ved ikke |
1% |
Var der efterladt en seddel, eller blev du orienteret på anden måde af den, der havde lavet skaden? |
|
Ja, hver gang |
10% |
Ja, men ikke hver gang |
5% |
Nej |
85% |
Ved ikke |
0% |
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2020, mens forvaltningskapitalen udgjorde 118 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange unge oplever utryghed på rejse28.3.2024 09:32:00 CET | Pressemeddelelse
Når danske unge vender hjem fra en rejse, er rygsækken ikke kun pakket med store oplevelser og nye venskaber. Desværre oplever nogen, at utryghed påvirker deres rejse. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.
Sådan gør du dit sommerhus klar til foråret23.3.2024 10:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke kun os danskere, der er ved at komme frem fra vinterhi. Det samme gælder for landets mange sommerhuse, der mange steder slår dørene op til en ny sæson i den kommende tid. Derfor er det en god idé at gå huset efter i krogene, så det er klar til de solrige måneder.
Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'20.3.2024 07:36:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Undersøgelse: Så mange danskere sløser med deres adgangskoder online14.3.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
I takt med at en stadig større og vigtigere del af vores liv ligger online, bliver vi samtidig mere sårbare for at få stjålet både personlige oplysninger og værdier på internettet. Alligevel sløser mange danskere med deres adgangskoder til forskellige tjenester, viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hver tredje husejer har klimasikret boligen12.3.2024 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
Vildere og vådere vejr er blevet en realitet for landets boligejere. 2023 slog alle nedbørsrekorder, og mange har taget budskabet til sig. Inden for de seneste to år har hver tredje husejer gjort noget aktivt for at klimasikre boligen, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum