GjensidigeGjensidige

Så mange ferier skylles ud i toilettet på grund af dårlig mave

Hvert år får tusindvis af danskere ødelagt én eller flere feriedage af dårlig mave. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige. Men det er samtidig et ferie-problem, der er til at undgå, lyder vurderingen fra Gouda Rejseforsikring.

Ferie, fred og idyl er hvad de fleste håber på, når der står sommerferie i kalenderen. Desværre bliver de planer afbrudt for tusindvis af danskere, der i stedet får ødelagt feriedage af dårlig mave og utallige ture på toilettet.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige. Her svarer hver fjerde af de adspurgte, at de har oplevet at få ødelagt én eller flere feriedage, som et resultat af dårlig mave. Et rejseproblem som i mange år har været utroligt udbredt, forklarer chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring, Louise Hertzum Andersen.

“Selvom det er nærliggende at tro, at eksempelvis aflyste fly og ridser i lejebilen er de mest typiske skader i forbindelse med ferie, så ser vi hver sommer, at dårlig mave er en af de hyppigste enkeltstående ferieskader. Dårlig mave kan ofte kræve lægebesøg og brug for medicin eller i værste tilfælde gøre, at man ikke kan rejse hjem, og i stedet skal have hjælp af sin rejseforsikring til at booke ekstra overnatninger og en ny hjemrejse. Hvis man ikke har rejseforsikring, er det en udgift man står helt alene med,” siger Louise Hertzum Andersen.

At et stort antal danskere hvert år døjer med maveproblemer på sommerferien, kan oftest spores tilbage til enten personlig hygiejne eller den mad vi indtager. Det kan være anderledes mad, som vi ikke er vant til, eller en buffet der har stået lidt for længe i den sydlandske varme.

“Generelt er der flere ting, man kan gøre, for at forsøge at undgå ubehagelige maveproblemer på sin rejse. Det er blandt andet at være ekstra opmærksom på sin hygiejne, når man bevæger sig rundt i miljøer, man ikke er vant til. Og så skal man måske også tænke lidt ekstra over, hvad man spiser, og hvordan det er blevet opbevaret og tilberedt,” forklarer Louise Hertzum Andersen.

Hvis man oplever at blive så syg på sin rejse at man ikke kan deltage i forudbetalte aktiviteter, kan man kontakte sin rejseforsikring og ofte få kompensation for de mistede rejsedage.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring i maj og juni 2022 blandt 1528 repræsentativt udvalgte danskere.

Har du nogensinde fået én eller flere feriedage ødelagt pga. dårlig mave?

Ja, jeg havde selv dårlig mave

Ja, mit barn havde dårlig mave

Ja, en anden jeg rejste med, havde dårlig mave

Nej

Ved ikke/ønsker ikke at svare

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.