Så många har redan brutit sina nyårslöften

Tre månader har gått av året och det går inte så bra med svenskarnas nyårslöften för 2018! Var tredje har nämligen redan brutit sina nyårslöften.

YouGov har följt upp svenskarnas nyårslöften för 2018. Hur många har satt upp mål för det nya året och lyckas de leva upp till dem?

16 % hade ett nyårslöfte för 2018 och i synnerhet 18–29-åringar var bra på att avge nyårslöften. 32 % hade ett löfte för 2018, jämfört med 14 % i befolkningen i stort.

Topp 10: Nyårslöften för 2018

Nyårslöften för 2018

Svenskarna vill helst av allt komma i form, gå ned i vikt och äta bättre under det nya året. Att sluta röka, som annars är ett klassiskt nyårslöfte, hamnar långt ner på listan. Endast 6 % har som nyårslöfte att sluta röka under 2018.

Var tredje har brutit sina nyårslöften

Och hur lyckas svenskarna med att hålla sina nyårslöften när ett par månader har gått av 2018? Drygt hälften håller fortfarande sina löften (57 %), men var tredje (33 %) har inte lyckats hålla sina nyårslöften, medan 10 % är osäkra.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 14- 17 mars 2018 har sammanlagt 1014 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Download

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 5 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 30 kontor i 20 länder och panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de tio största undersökningsföretagen i världen.