Så galt gik det i uge 7 og 8: De unge kom mest til skade på ski

Især børn og unge kom til skade på skiferien i uge 7 og 8 – med knæene. Kør forsigtigt efter corona-pausen, og husk at træning også er for børn og teenagere, lyder rådet fra Alm. Brand til de danskere, der endnu har årets skiferie til gode.

Status på skiskaderne i uge 7 og 8 er tikket ind, og børn står for en tredjedel af skaderne, viser tal fra SOS International, der håndterer skader på vegne af flere forsikringsselskaber. Knap 400 danskere fik brug for hjælp fra SOS International på grund af skisportsskader i uge 7 og 8. Det svarer til 10 procent flere end sidste år. Heraf var 80 så alvorligt tilskadekomne, at de fik brug for særlig hjemtransport med enten ambulancefly eller med medicinsk ledsager.

”Det er altid ærgerligt at få ferien ødelagt af en skiskade. Når det er sagt, er jeg glad for at vi trods alt kan hjælpe dem, der kommer galt afsted. Ligesom det glæder mig, at danskerne i stigende grad igen har lyst til og mulighed for at rejse ud og få nye oplevelser,” lyder det fra Karin Tranberg, divisionsdirektør Travelcare i SOS International.

Skolernes vinterferie giver flere henvendelser
Alm. Brand samarbejder med SOS International omkring hjælp til selskabets kunder, der kommer galt afsted. Og her mærker man også, at skolernes vinterferie har givet flere henvendelser omkring skader. Derfor opfordrer direktør for skadeservice Henrik Bundgaard, at man forbereder sig og tager det stille og roligt, hvis man endnu har årets skiferie til gode.

”Det er skønt, at så mange danskere igen kan få ski under fødderne, efter corona i flere år har holdt mange af os hjemme. Derfor er en skade også en meget ærgerlig måde at afslutte en længe ventet skiferie på. Så derfor kan en ekstra tur på begynderbakken måske vise sig som en god investering,” siger Henrik Bundgaard.

Børnene hårdest ramt
Det er især gået ud over børnene, da skolernes vinterferie giver mange gymnasieelever og børnefamilier på pisterne og løjperne. En tredjedel af alle skader hos SOS International i de seneste uger er børn mellem 10-19 år, hvor de 17-18-19-årige står for den største andel af skader. På andenpladsen kommer aldersgruppen 50-59 år. Og så er knæ og underben den typiske skade, der rammer danskerne. 44 procent af alle skader rammer netop disse dele af kroppen. Nummer to er skulder og overarme.

”Det er ikke altid til at undgå at komme til skade, men erfaringerne viser, at træning op til ferien kan forebygge mange skader, også hos børn og teenagere. Og så er det altid en god ide at tage det stille og roligt, hvis det er lang tid siden, man sidst var afsted på ski,” siger Henrik Bundgaard.

Uge 7 og 8 er de uger, hvor flest danskere kommer til skade på skiferien. Men skisæsonen fortsætter typisk til påsken, så der kommer fortsat henvendelser på Alarmcentralen for rejseassistance hos SOS International, lyder meldingen.

Skadetyper:

Knæ og underben: 42%