Så er reglerne om en skattefri seniorpræmie vedtaget

Et stort flertal i Folketinget har nu vedtaget regeringens forslag om en skattefri seniorpræmie på 30.000 kr. til de, der arbejder mindst 30 timer ugentligt i de første 12 måneder efter, at de når folkepensionsalderen.

Formålet med de nye regler er at øge seniorers tilskyndelse til at fortsætte på arbejdsmarkedet ad frivillighedens vej. Noget som mange nok nu vil overveje, mener chefkonsulent i BDO, Henning Boye Hansen.

”Det økonomiske incitament er så tilpas stort, at seniorer med et godt helbred givetvis vil overveje muligheden. Et skattefrit beløb på 30.000 kr. svarer trods alt til en ekstra løn på knap 70.000 kr. for en topskattebetaler, og til omkring 50.000 kr. for de fleste andre,” udtaler Henning Boye Hansen.

De nye regler er forbeholdt personer, der er født i 1954 eller senere. Personer, der er født nytårsaften 1953 eller tidligere, er ikke berettiget, selvom de stadig arbejder. Ifølge Danmarks Statistik blev der født 76.365 personer i Danmark i netop 1954. Heraf lever og bor nok lige under 60.000 stadig her i landet. Alligevel forventer regeringen kun, at der vil være lige over 5.500 personer i hver årgang, som vil udnytte muligheden for en skattefri bonus. Et noget pessimistisk skøn, vurderer Henning Boye Hansen.

”Jeg vil ikke blive overrasket, hvis tallet bliver noget højere. Der er jo tale om en engangspræmie for kun ét års ekstra arbejde. Det, tror jeg, vil tiltale mange. Især fordi præmien ikke modregnes i fx pensionstillæg og boligydelse og heller ikke i en ægtefælles ydelser.”

Selvstændige kan også få gavn af seniorpræmien

Muligheden for en skattefri seniorpræmie gælder ikke kun for lønmodtagere, men også for selvstændige, der opfylder kravet om en gennemsnitlig arbejdstid på mindst 30 timer ugentligt i de første 12 måneder efter, at de når folkepensionsalderen. Det er noget, der glæder Henning Boye Hansen.

”Selvstændige har jo tradition for at arbejde længe. Der findes formentlig omkring 35.000 selvstændige i Danmark over 67 år, og selvom der løbende er nogen, der stopper, så kommer der med hver ny årgang også nye til. Jeg kan derfor nemt forestille mig, at der vil blive en overrepræsentation af selvstændige i den gruppe, som får præmien,” udtaler Henning Boye Hansen.

”Den skattefrie seniorpræmie vil blive udbetalt i umiddelbar forlængelse af den periode, hvor arbejdstidskravet kommer til at gælde. En persen, der eksempelvis er født den 3. marts 1954, er berettiget til folkepension fra den 1. oktober 2019 (65½ år) og kan derfor allerede nu se frem til at få udbetalt den skattefri præmie i slutningen af næste år, hvis ellers arbejdskravet opfyldes. Det er godt,” siger Henning Boye Hansen.

”Det er vigtigt, at pengene kommer hurtigt til udbetaling, og at det hele foregår automatisk. Det er der heldigvis også udsigt til for lønmodtagere, mens selvstændige og måske også hovedaktionærer vil skulle ansøge om præmien. Det kan de sikkert fint leve med, hvis bare sagerne behandles i en fart,” slutter Henning Boye Hansen.