Så er Nykøbing Fængsel åbent

Midt i en tid med institutionslukninger har Kriminalforsorgen i dag åbent et nyt, topsikret fængsel.

”Det er en stor fornøjelse at åbne fængslet i dag,” sagde Kriminalforsorgens direktør Thorkilde Fogde, kort før han klippede den røde snor over til Nykøbing Fængsel, som åbner i det gamle psykiatri-hospital Sikringen med plads til 30 indsatte.

Det er ikke lykkedes patienter at undvige fra Sikringen i de seneste 60 år. Og sådan må det gerne fortsætte, hvis det står til direktøren: ”Let’s keep it that,” sagde han.

En stor del af de 40 millioner kroner, som er brugt på at sætte fængslet i stand, er da også brugt på sikkerhed. Blandt andet til dronesikring, overdækning af gåtursarealer og ekstra hegn. Fængslet bliver dermed landets mindste fængsel, men samtidig et af de mest sikre.

De første indsatte rykker ind den 11. juni. Der bliver tale om sædelighedsdømte fra arresthuse i Holbæk og Vejle.

Døgnhus
Bemandningsmæssigt kører fængslet i første omgang som et døgnhus. Det betyder, at der er brug for væsentligt færre medarbejdere end oprindeligt planlagt. På denne måde har Kriminalforsorgen lyttet til den kritik, som blandt andet er kommet fra Fængselsforbundets områdetillidsrepræsentant, Henning Mørck, som i et debatindlæg kritiserede åbningen af fængslet i en tid med store rekrutteringsproblemer.

Lokal rekruttering
Når Nykøbing Fængsel er oppe i fulde omdrejninger, er forventningen, at det også skal fungere som uddannelsesfængsel, hvor fængselsbetjente under uddannelse kan komme i praktik.

Områdedirektør Rasmus Andersen oplyser, at rekrutteringen af nye elever til fængslet kommer til at foregå lokalt. Der samarbejdes med Odsherred Kommune og annonceres i lokale medier.

Af Søren Gregersen

Ærgerligt med fængselslukninger1.6.2018 13:05pressemeddelelse

Det er ærgerligt, at det er nødvendigt at lukke så mange instutitioner i Kriminalforsorgen. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter det i dag er blevet offentligtgjort, at et fængsel og en række arresthuse lukker helt eller delvist ned. Selvom nogle af institutionerne kun sættes i dvale, har det stadig store konsekvenser for de medarbejdere, der mister deres arbejdsplads og derfor skal flyttes til andre institutioner, påpeger Fængselsforbundets formand Kim Østerbye. ”Selvom de ikke mister deres arbejde, har det store konsekvenser, når ens arbejdsplads lukker. Der er tale om institutioner, som har eksisteret i mange år. De har alle deres egen kultur og traditioner. Det er unægteligt trist, at det nu er slut," siger han. Forbundsformanden er opmærksom på, at Kriminalforsorgen har for stor kapacitet, og det er nødvendigt at lukke pladser. Han håber dog, at man ikke lukker for meget. "I øjeblikket strømmer det ind med fanger, så man må håbe, at Kriminalforsorgen har styr på belæ