Så er Nykøbing Fængsel åbent

Midt i en tid med institutionslukninger har Kriminalforsorgen i dag åbent et nyt, topsikret fængsel.

”Det er en stor fornøjelse at åbne fængslet i dag,” sagde Kriminalforsorgens direktør Thorkilde Fogde, kort før han klippede den røde snor over til Nykøbing Fængsel, som åbner i det gamle psykiatri-hospital Sikringen med plads til 30 indsatte.

Det er ikke lykkedes patienter at undvige fra Sikringen i de seneste 60 år. Og sådan må det gerne fortsætte, hvis det står til direktøren: ”Let’s keep it that,” sagde han.

En stor del af de 40 millioner kroner, som er brugt på at sætte fængslet i stand, er da også brugt på sikkerhed. Blandt andet til dronesikring, overdækning af gåtursarealer og ekstra hegn. Fængslet bliver dermed landets mindste fængsel, men samtidig et af de mest sikre.

De første indsatte rykker ind den 11. juni. Der bliver tale om sædelighedsdømte fra arresthuse i Holbæk og Vejle.

Døgnhus
Bemandningsmæssigt kører fængslet i første omgang som et døgnhus. Det betyder, at der er brug for væsentligt færre medarbejdere end oprindeligt planlagt. På denne måde har Kriminalforsorgen lyttet til den kritik, som blandt andet er kommet fra Fængselsforbundets områdetillidsrepræsentant, Henning Mørck, som i et debatindlæg kritiserede åbningen af fængslet i en tid med store rekrutteringsproblemer.

Lokal rekruttering
Når Nykøbing Fængsel er oppe i fulde omdrejninger, er forventningen, at det også skal fungere som uddannelsesfængsel, hvor fængselsbetjente under uddannelse kan komme i praktik.

Områdedirektør Rasmus Andersen oplyser, at rekrutteringen af nye elever til fængslet kommer til at foregå lokalt. Der samarbejdes med Odsherred Kommune og annonceres i lokale medier.

Af Søren Gregersen

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsbetjent overfaldet af psykisk syg indsat27.7.2018 12:51pressemeddelelse

En indsat slog i onsdags en fængselsbetjent, så han flækker læben og må på skadestuen. Overfaldet sker udenfor den indsattes celle efter en samtale mellem betjenten og den indsatte i Herstedvester Fængsel i Albertslund. Fængslet huser de allerfarligste indsatte i Danmark, og den indsatte, der slog, er alvorligt psykisk syg. Ifølge tillidsrepræsentant i Herstedvester Fængsel John Rasmussen er der brug for et større fokus på den belastning, som psykisk syge indsatte er for fængsler og arresthuse. “Psykisk syge i fængslerne er et kæmpe problem. Det slider ekstremt meget på personalet, at arbejde med hårdt belastede kriminelle, når de samtidig har alvorlige psykiske lidelser. Derfor er det på tide, at der gøres en ekstra indsats fra Kriminalforsorgens side i forhold til at håndtere den opgave også,” siger han. John Rasmussen er frustreret over, at fængslerne og hans kollegaer skal agere skraldespand for det, han kalder en fejlslagen psykiatri. “Vi oplever alt for ofte, at indsatte ikke får