Så ejendomsvenlig er Region Sjælland

Selvom Region Sjælland huser årets mest ejendomsvenlige kommune, har regionen ikke formået at ændre placering i EjendomDanmarks ejendomsvenlighedsanalyse, hvor de kommer ind på en fjerdeplads.

Det blev i år hverken blev til en op- eller nedrykning for Region Sjælland i EjendomDanmarks årlige ejendomsvenlighedsanalyse. Region ligger fortsat på en fjerdeplads blandt de fem regioner, og det samme gjorde den for fire år siden i 2018. Regionen er ellers hjemstavn for Ringsted Kommune, som i år er Danmarks mest ejendomsvenlige kommune.

“Vi laver hvert år ejendomsvenlighedsanalysen for at give et indblik i, hvordan vilkårene er for ejendomme i de enkelte kommuner og i regionerne, men vigtigst af alt for at vise, hvordan de kan forbedre sig. Hvis flere af kommunerne i Region Sjælland, gjorde som Ringsted og arbejdede målrettet med at forbedre vilkårene, vil det øge ejendomsbranchens interesse i områderne,” fortæller Peter Stenholm, adm. direktør i EjendomDanmark.

Lavere gebyr og færre ejendomsforbrydelser

Selvom placeringen er uændret, har regionen stadig forbedret sig på nogle af de parametre, som analysen baserer sig på. Byggesagsgebyret er det seneste år faldet fra 400 kroner i timen til 393 kroner i timen, og regionen har også formået at mindske antallet af ejendomsforbrydelser.

Forbedringerne har dog ikke været nok til at rykke på regionens placering i undersøgelsen. Den forøgede gennemsnitlige byggesagsbehandlingstid på 70 dage, som er landets næsthøjeste, er blandt andet medvirkende til, at regionen bibeholder fjerdepladsen.

Vilkårene for udvikling og vækst

Ejendomsvenlighedsanalysen vurderer vilkårene for ejendomme i alle landets kommuner ud fra en række parametre og afgør også regionernes kamp. I år er det Midtjylland, der er landets mest ejendomsvenlige region. De generobrede førstepladsen fra Region Nordjylland, som i år rykker ned på en tredjeplads.

Region Syddanmark smyger sig nemlig op på en andenplads, mens Region Hovedstaden endnu engang ender på en femteplads.