Så blev det Sjællands tur til en trafikal opgradering

Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster glæder sig over, at regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at bygge tredje etape af Kalundborgmotorvejen, en ny motorvej fra Næstved til Rønnede og flere udvidelser af veje på Lolland-Falster. Men der er langt tid til 2023 og 2024, hvor projekterne bliver sat i gang.

- Nu er der endelig udsigt til, at der sker noget – at vi rent faktisk får noget mere asfalt til at tage noget af presset i trafikken. Jeg er glad for, at regeringen og Dansk Folkeparti har lyttet og nu også tilgodeser Region Sjælland i de kommende investeringer i vores infrastruktur. Det vil være en kæmpe lettelse for både borgere og virksomheder, og det vil også gavne væksten i vores region, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen.

Regeringen og Dansk Folkeparti er netop blevet enige om at investere over 110 milliarder kroner i infrastrukturprojekter i perioden 2021 til 2030. Her bliver Sjælland tilgodeset med byggeriet af tredje etape af Kalundborgmotorvejen, som sættes i gang i 2023, samt byggeriet af en ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, Rute 54, som er planlagt til 2024.

- Vi skal glæde os i dag, men vi skal også huske at læse det, der står med småt, og det ærgrer mig da, at byggeriet af tredje etape på Kalundborgmotorvejen først går i gang i 2023, og at byggeriet af den nye motorvej mellem Næstved og Rønnede først bliver skudt i gang i 2024. Dermed er der jo desværre lange udsigter til at trafikken kommer til at glide, fordi det tager jo også en del år inden motorvejene står klar, siger Jesper Toftebjerg Andersen, formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

På Lolland-Falster er der udsigt til kapacitetsforbedringer på Rute 9 mellem Maribo og Svendborg og anlæg af en vejforbindelse til Stevns, som begge sættes i gang i 2024 samt en udbygning af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster, der efter planen skal sættes i gang i 2021.

- Politikerne har heldigvis også husket at tilgodese Lolland-Falster, der jo også trænger til at få udbygget infrastrukturen, og E55 er heldigvis et af de projekter, der sættes i gang som et af de første. Men også her er der lang tid til 2024, hvor de to andre trafikprojekter er planlagt til at blive sat i gang, siger Jesper Toftebjerg Andersen, formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen, telefon 40 21 75 65
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Mads P. Gede, telefon 24 60 05 22
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65