Så blev der lagt låg på: Lidl fejrede rejsegilde på sit nye hovedkontor i Aarhus
Byggeriet af Lidls danske hovedkontor på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem. Torsdag d. 21. april blev der, som man siger blandt fagfolk, ’lagt låg på’, hvilket betyder, at råhuset står færdigt, og det blev markeret med taler, solskin og pølsevogn.

"Ofte, når jeg kommer forbi byggepladsen, iklæder jeg mig sikkerhedshjelm og sko, så jeg kan gå mig en tur og kigge rundt. Og jeg må bare sige, at hvor er det fantastisk at mærke den kvalitet, tempo og vilje, der er hele vejen rundt. Jeg kan kun rose alle i og omkring projektet.”
Sådan sagde udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl, Mads T. Nielsen, blandt andet i sin tale ved Lidls rejsegilde torsdag eftermiddag, hvor solens stråler var med til at vise dagligvarekoncernens nye hovedkontor med dertilhørende parkeringshus og bydelen Aarhus K fra deres bedste side.
Her blev frugten af et vellykket samarbejde mellem håndværkere fra totalentreprenøren Per Aarsleff A/S, arkitekter fra Link Arkitektur A/S og ikke mindst medarbejdere fra Aarhus Kommune og Lidl fejret – og arrangementet markerer en stor milepæl i byggeriet af det 13.500 m2 store hovedkontor.
Og man forstår godt direktørens begejstring. For siden byggestart i oktober 2020 og første spadestik i september 2021 har der været konstant aktivitet og fremdrift på byggepladsen, hvor selve hovedkontorsbygningen blandt andet består af 450 vinduer, omkring 180.000 mursten og godt 9175 m2 gipsvægge. Langt er de nået, og nu er der kun lidt over et år til, at Lidl kan rykke ind i sit nye domicil i den østjyske by.
”Det bliver så godt at kunne samle flere end 300 medarbejdere under ét tag på vores nye, topmoderne hovedkontor midt i Aarhus. Byggeriet er en vigtig milepæl for os i den ekspansionsrejse, vi er på i Danmark, og det at kunne skabe en dynamisk og kreativ arbejdsplads for vores ansatte er fuldstændig fantastisk,” siger Mads T. Nielsen.
Efter taler fra repræsentanter fra Per Aarsleff A/S og Lidl blev rejsegildets deltagere budt på forfriskninger, alt godt fra pølsevognen, og så var der tid til en sludder og mulighed for at betragte det imponerende byggeri og parkeringshus.
Smukke tegninger og bæredygtige tanker er blevet til virkelighed
Med det nye hovedkontor sætter Lidl barren højt for, hvordan dagligvarekoncernen ønsker at bygge bæredygtigt, og målet er at opnå minimum guld-certificering i den internationale bæredygtighedsstandard DGNB, fortæller Mads T. Nielsen og uddyber.
“Den røde tråd ved selve byggeriet er uden tvivl grøn. DGNB-standarden, som vi har valgt, er en 360-graders vurdering, hvor fokus på lavt energiforbrug, lysstyring miljørigtig affaldshåndtering etc. suppleres med krav til trivsel og velbefindende hos medarbejderne. Det har været en vild proces, og at se smukke tegninger og bæredygtige tanker blive til virkelighed kan ikke andet end at give smil til op over begge ører.”
Bygningen er et stærkt bevis på Lidls stræben efter at udvikle bæredygtige og energirigtige rammer for deres aktiviteter, hver gang de bygger nyt. Aarhus-entreprenøren Per Aarsleff A/S er totalentreprenør på projektet, og de lægger ikke skjul på, at det har været en stor og spændende opgave at løfte.
”Det har hele tiden været lidt af et prestigeprojekt for os, og nu kan vi virkelig begynde at se resultatet. Vi er meget glade og tilfredse. Der har været mange spændende, byggetekniske udfordringer forbundet med byggeriet undervejs, og det har vi løst i samarbejde med vores samarbejdspartnere og projektets mange specialister. Vi har specialiseret os i de fremmeste standarder indenfor bæredygtighed, og jeg er sikker på, at Lidls nye hovedkontor bliver et byggeri, mange kommer til at kigge mod i fremtiden,” siger Ulrik Therkilsen, der er direktør for Aarsleff Byggeri Vest.
Det samlede Lidl-byggeri kommer tæt på 20.000 m2. Udover byggeriet af hovedkontoret, hvor der er en butik i stueplan, har Lidl opført et parkeringshus i samarbejde med Aarhus Kommune med ca. 360 pladser. Første arbejdsdag samt åbning af Lidl-butikken forventes i sommeren 2023.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder



Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 138 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
LykkeLiga og Lidl i nyt sponsorat: Lidl skal levere frisk frugt til verdens lykkeligste liga26.5.2022 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er blevet Official Fresh Food Partner for LykkeLiga, Danmarks håndboldliga for udviklingshæmmede, som tidligere landsholdsspiller Rikke Nielsen har stiftet. Med sponsoratet leverer Lidl frisk energi til alle stjerner i LykkeLigaens 76 klubber over hele landet.
Lidl og Too Good To Go runder milepæl: Redder 500.000 lykkeposer med overskudsvarer24.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I april 2019 indgik Lidl som den første discountkæde et samarbejde med madspildsaktøren Too Good To Go, hvor målet var at redde overskudsmad, der var blevet sorteret fra, men samtidig for god til at kassere. Det er gået lige efter planen, for allerede nu, knap to et halvt år senere, runder initiativet en stor milepæl med 500.000 solgte lykkeposer.
Flere MSC-certificerede skaldyr fra Limfjorden til danskerne: Vilsund Blue og Lidl intensiverer samarbejdet10.5.2022 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl har netop lanceret produktserien ’En bid af Danmark’ for at gøre det nemmere at vælge lokale, danske kvalitetsprodukter. En af de danske leverandører er Vilsund Blue fra Nykøbing Mors, der glæder sig til at tilbyde skaldyr, som er certificeret af MSC.
Lidl henter international profil: Zita Szlavikovics bliver første kvindelige salgsdirektør i Danmark6.5.2022 10:22:59 CEST | Press release
Zita Szlavikovics er ny salgsdirektør i Lidl Danmark. Med mere end 20 års erfaring indenfor detail og handel samt bestridelse af stillinger som salgsdirektør og stedfortrædende CEO i andre Lidl-lande er Zita Szlavikovics godt rustet til opgaven.
Økologisk ø-ost, bæredygtigt muslingefiskeri og fynsk rygeost: Lidl sætter endnu flere lokale, danske varer på hylderne28.4.2022 06:16:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl har udvidet sit samarbejde med 15 små og mellemstore danske producenter. Her er lokale specialiteter som håndlavet fynsk rygeost, stenkværnet mel og håndplukkede muslinger fra Limfjorden i højsædet som en del af i dagvarekædens nye sortimentskampagne ”En bid af Danmark”.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum