Rygerne tilbydes ekstraordinær hjælp til rygestop under coronakrisen

I sidste uge skrev SMOKE-IT i en pressemeddelelse, at prisstigninger på cigaretter får flere rygere til at skifte til e-cigaretter. På baggrund af stigende efterspørgsel og behov for støtte og vejledning i forbindelse med rygestop, er åbningstiderne helt ekstraordinært udvidet hos kundeservice.

På trods af coronakrisen har SMOKE-IT’s 28 butikker landet over masser at lave. 1. april trådte prisstigninger på cigaretter i kraft, og de ansatte i butikkerne har derfor helt ekstraordinært travlt med at hjælpe rygerne til at blive røgfri. Når de ansatte har travlt betyder det også flere kunder, og med flere kunder stiger bekymringen også for corona og smitterisiko, derfor er det blevet besluttet at udvide åbningstiderne for kundeservice.

-          ”Det er fedt med stigende efterspørgsel, men vi er nødt til at tage vores forholdsregler. Vi følger myndighedernes anbefalinger, og vi tager selvfølgelig situationen alvorligt, derfor er vi nødt til at flytte lidt af presset fra butikkerne over til vores kundeservicecenter, af hensyn til både kunder og ansatte.” Siger Vicedirektør Casper Andersen, SMOKE-IT.

SMOKE-IT har siden Danmark blev lukket ned opfordret kunder til, så vidt muligt, at blive hjemme, men prisstigningerne på cigaretter har altså betydet øget efterspørgsel på e-cigaretter, og når først rygerne har truffet beslutning om at stoppe med at ryge, er det vigtigt at de kan få god hjælp og vejledning.

-          ”I år taler vi om corona, sidste år blev der talt om rygerne og om hvor vigtigt det var, at rygerne stoppede med at ryge. Danmark er lukket, men rygerne hører jo at de er i højere risiko for at få corona fordi de ryger. Større risiko og højere priser ser ud til at være motivation til at stoppe med at ryge for rigtig mange, og derfor er det helt vildt vigtigt, at vi er her og kan hjælpe dem.”

Og nu har kunderne altså mulighed, for at blive hjemme og ringe til kundeservice i et større tidsrum end normalt, for at få hjælp og vejledning.

Håber at kunne overbevise politikerne

I England anbefaler sundhedsmyndighederne rygerne at stoppe med at ryge ved hjælp af e-cigaretter, og i sidste uge udgav BBC en kort video via. YouTube, som opfordrer rygerne til at skifte til e-cigaretter – også under coronakrisen.

Sidste år i december fremlagde Sundhedsministeren den såkaldte ”tobaksaftale”, som kommer til at få omfattende konsekvenser for e-cigaretbranchen. Specielt det varslede smagsforbud vækker bekymring, og branchen mener ikke de har fået en chance for at blive hørt når det kommer til beslutningen om den varslede lovgivning på området.

-          ”Nu kan vi jo håbe at den efterspørgsel vi oplever nu her under coronakrisen vil resultere i, at en masse rygere bliver røgfri, og at det bliver bemærket rundt omkring. Og kan vi overbevise regeringen, om at vi faktisk gør en forskel for rygerne, for det ved vi at vi gør, kan det jo være de bliver villige til at snakke med os før de lukker os ned som følger af den nye lov.”

Casper Andersen, Vicedirektør SMOKE-IT

Casper@SMOKE-IT.dk

SMOKE-IT udbetaler en kvart million i ”Covid-19 bonus”2.6.2020 08:30:00 CESTPressemeddelelse

Coronavirus har vendt op og ned på de flestes hverdag, og SMOKE-IT’s ansatte er ingen undtagelse. De skærpede krav og sikkerhedsforanstaltninger har skabt udfordringer for de butiksansatte, og det har krævet hårdt arbejde at få det hele til at fungere. SMOKE-IT’s ledelse havde ingen positive forventninger, men håbede selvfølgelig på det bedste, og i fredags kunne de så med glæde meddele medarbejderne, at krisen ikke har været så negativ som forventet.

Data blev leveret 18. november 2019, men hvor bliver ”Danskernes rygevaner” af?19.5.2020 10:24:29 CESTPressemeddelelse

Politiet lukkede SMOKE-IT’s butik i Hjørring6.5.2020 08:47:16 CESTPressemeddelelse

Lørdag ved middagstid dukkede betjente uanmeldt op i SMOKE-IT’s butik i Metropol Shopping Center i Hjørring og gav besked om, at butikken straks skulle lukke. Pga. coronasituationen skal de fleste butikker i landets storcentre nemlig holde lukket, og derfor mente betjentene, at SMOKE-IT brød reglerne. Butikkens ansatte valgte at lukke ned, men efter en halv time og en lovning om en undskyldning, kunne han atter åbne butikken.