Ryanair sætter Mallorca på afgangstavlen i Aarhus Airport

Mallorca er landet i Ryanair’s solskinsprogram fra Aarhus Airport. Fra den 29. marts 2023 kan jyderne flyve til en af danskernes yndlingsdestinationer to gange om ugen direkte fra den østjyske lufthavn.
Ryanair flyver til evigt populære Palma de Mallorca direkte fra Aarhus Airport fra den 29. marts 2023.

Stor efterspørgsel på varme rejsemål får nu Ryanair til at præsentere en ny solskinsdestination fra Aarhus Airport. Det irske flyselskab har haft stor succes med direkte ruter til blandt andet Korfu i Grækenland og Zadar i Kroatien fra Aarhus, og nu udvider flyselskabet med to direkte ugentlige afgange til Palma de Mallorca i Spanien. Den nye destination kommer i slipstrømmen af seks nye ruter til blandt andet Milano, Riga og Malaga fra Aarhus Airport, som Ryanair lancerede i 2021 i tillæg til de eksisterende ruter til Gdansk og London Stansted.

”Ryanair har sprøjtet solid vækst i passagertallene, og det er meget positivt, at de sætter endnu en ny destination i solferiekataloget fra Aarhus. Mallorca er et af danskernes favoritrejsemål, og der er en del borgere i Midt- og Østjylland, som har ferieboliger på middelhavsøen, så det er godt set af Ryanair. Samtidig sender Ryanair igen et klokkeklart signal om, at de prioriterer at øge engagementet i Aarhus Airport”, siger Brian Worm, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

Aarhus Airport har fortsat et stramt fokus på at sikre et stærkt rutenetværk, der imødekommer det østjyske erhvervsliv, men samtidig har lufthavnen foden på speederen for at favne feriemarkedet. Igennem 2022 har lufthavnen oplevet en stigende interesse for storby- og solferier ud af Aarhus, og det afspejles på passagertallene. Således satte lufthavnen ny sommerrekord i 2022, hvor 132.002 passagerer rejste igennem den østjyske lufthavn i juni, juli og august, hvilket var 2,3 procent flere passagerer end i samme periode i 2019. Ryanair var en særdeles vigtig løftestang under den positive udvikling.

Den direkte rute til Palma de Mallorca går i luften den 29. marts 2023 med to ugentlige afgange onsdag og lørdag. Onsdage er der afgang fra Aarhus Airport kl. 20.40, mens lørdagsafgangen går i luften midt på formiddagen. Flyvetiden mellem Aarhus Airport og Palma de Mallorca er godt tre timer.

Valldemossa, Mallorca
Sa Calobra, Mallorca

I efteråret 2023 står lufthavnen færdig efter en totalmodernisering og udvidelse til dobbelt størrelse. I 2024 er Aarhus Airport A/S vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfarts-branchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Det tager cirka 35 minutter at nå Aarhus Airport A/S fra centrum af Aarhus.