Rusten eller rustet til myldretidstrafik?

Finansministeriet anslår, at cirka 600.000 danskere har arbejdet hjemmefra, og som led i den gradvise tilbagevenden kan nu 50 procent af de ansatte begynde at tjekke fysisk ind på deres arbejdspladser pr. 14. juni. Gruppen er samtidig dem, som samlet set har arbejdet hjemme længst tid, så der venter på mange måder en ny hverdag forude.
Hos forsikringsselskabet If har man siden nedlukningen i marts 2020 oplevet en mærkbar nedgang i antallet af kørselsrelateret uheld. If er Nordens største forsikringsselskab, og tendensen er den samme i alle nordiske lande. Det skyldes først og fremmest mindre trængsel på vejene og deraf farlige situationer.
Råd mod trafik-rust
Forsikringsselskabet har en række tips til både selve køreturene, og hvis man skulle være uheldig og havne i et trafikuheld, når den gradvise åbning tager fart.
”Først og fremmest handler det om at komme afsted i ordentlig tid. Læg en tidsbuffer ind, der tager højde for tæt trafik og køstrækninger. Dernæst hold god afstand og vær opmærksom. Det er den bedste måde at forebygge uheld på. Det gør ingen forskel i forhold til, hvornår man er fremme, om der er femten eller firs meter mellem dig og den forankørende", siger kommunikationschef hos If, Birgitte Ringbæk.
"Tålmodighed og opmærksomhed er nøgleord. Giv plads og vis hensyn og drop de hasarderede vognbaneskift. Så kommer langt flere hurtigere og sikrere frem”.
Endelig er det måske nu, man skal overveje, om det er muligt at rykke lidt på mødetiden. Mange har under corona haft mere fleksible arbejdstider. Måske kan gode vaner fra tiden med hjemmearbejde videreføres, så motion eller dagens lange gåtur bliver klaret inden arbejdstid, og myldretiden dermed undgås.
Brug mobilen hvis ulykken sker – men brug den rigtigt
Skulle det ske, at man bliver impliceret i et trafikuheld, er der også råd at hente. Ifølge If er det ikke ualmindeligt, at der efterfølgende opstår uenighed om, hvad der egentlig skete, og hvem der har skylden for uheldet. Rådene lyder: Brug mobilkameraet til at dokumentere uheldet - men brug det rigtigt!
”Ofte tænker de forulykkede mest på at tage billeder af de skadede biler. Husk også billeder af skadesituationen og omgivelserne, gerne fra flere vinkler og dpå god afstand, og gerne også af skilte og markeringer. Dermed får skadebehandlerne et bedre samlet indtryk af, hvad der er sket”, forklarer Birgitte Ringbæk.
Hvis uheldet er ude 1. Skab sikkerhed.
|
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschef
3687 4183
Billeder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum