Rundspørge: Motion med kollegaer fremmer arbejdsglæden

Et flertal af danskere i arbejde bekræfter, at det højner både trivslen og arbejdsglæden, når medarbejderne kan motionere i arbejdstiden. Det viser en ny spørgeundersøgelse udarbejdet for Danmarks Sundeste Arbejdspladser – Initiativprisen 2021. Konkurrencen om de bedste sund-hedsinitiativer er nu åben, og alle kan både indstille og stemme om de bedste initiativer på landets arbejdspladser.

Mange mennesker har mulighed for at få rørt sig på deres arbejdsplads. Et flertal (57 procent) af danskere i arbejde bekræfter nu, at motion med kolle-gerne fremmer arbejdsglæden og trivslen. Mange danske arbejdspladser bakker samtidig op om sundhedsinitiativer, der fremmer arbejdsglæden, forebygger mistrivsel og i sidste ende nedbringer sygefraværet.

Det viser en ny undersøgelse, som Norstat har foretaget på vegne af part-nerne bag den årlige, landsdækkende konkurrence, ”Danmarks Sundeste Arbejdspladser – Initiativprisen 2021”. Konkurrencen er nu åben for indstillinger og fra den 3. maj også afstemninger, der via regionale afstemninger vil resultere i en landsvinder for bedste sundhedsinitiativ samt en vinder af særprisen i kategorien Mental Sundhed.

Hver tredje (36 procent) af de beskæftigede har sundhedsfremmende initia-tiver på deres arbejde, og under coronakrisen har 30 procent oplevet, at deres arbejdsplads har taget initiativer til at forbedre den fysiske sundhed blandt medarbejderne.

Konkurrencen skal få sundhedsinitiativer frem i lyset
Den landsdækkende konkurrence bidrager nu på femte år til at højne den fysiske og mentale sundhed på arbejdspladserne ved at fungere som inspirationskilde for andre arbejdspladser – store som små, offentlige som private.

- Det er positivt, at mange af os oplever sundhedsfremmende initiativer på vores arbejdspladser, og vi har under coronakrisen oplevet mange alternative måder at dyrke den fysiske og mentale sundhed på afstand. Gennem konkurrencen håber vi at få så mange gode initiativer som muligt frem i lyset, og som mange andre også kan blive inspireret af, siger adm. direktør Kent Damsgaard i Forsikring & Pension.

Chefen fremmer aktivt sundhed og trivsel
Hver anden medarbejdere oplever, ifølge undersøgelsen, at deres nærmeste chef er med til at fremme sundheden på arbejdspladsen, og det passer fint sammen med, at de fleste af os, 73 procent ifølge undersøgelsen, vurderer vores arbejdsplads højere, når der er fokus på sundheden.

- Mange af os har fået ændret arbejdsvilkår gennem det seneste år, og hel-digvis har mange været opmærksomme på at finde nye måder at være aktive sammen, selv hver for sig, og at dyrke kollegaskabet og den mentale sundhed virtuelt fra hjemmekontorerne, siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Nicolai Schacke, 24 24 04 02

Dansk Firmaidrætsforbund
Sigrid Ellegaard Foged, 53 66 11 04

Dansk Erhverv
René Gyldensten, 22 65 09 32

Falck Healthcare A/S
Søren Agerskov Hansen, 29 40 15 63

Kort om konkurrencen

• Den landsdækkende, årlige konkurrence, ”Danmarks Sundeste Arbejdspladser – Initiativprisen 2021” er skudt i gang. Det er femte år i træk, der konkurreres om de bedste sundhedsinitiativer.
  • Formålet er at fremme både fysiske og mentale sundhedsinitiativer på landets offentlige og private arbejdspladser – og gennem det seneste år på trods af coronakrisen.
  • Alle kan indstille og stemme på de bedste initiativer inden for sundhed, trivsel og arbejdsmiljø. Afstemningen er åben fra 3. maj til 23. maj. De tre initiativer i hver af landets fem regioner, der har flest stemmer, går videre til en fagjury, som udnævner en regionsvinder. Det er også fagjuryen, der udnævner landsvinderen samt vinderen af Særprisen for mental sundhed.
  • Bag konkurrencen, initiativ- og særprisen 2021 står Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv, Falck Healthcare, Velliv Foreningen og Forsikring & Pension.

Om undersøgelsen
Norstat har 9. april 2021 på vegne af Dansk Erhverv foretaget en repræsentativ befolkningsundersøgelse af danskernes erfaring med sundhedsinitiativer på arbejdspladsen. Undersøgelsen er sendt til 1.000 danskere, som afspejler den danske befolkning på variablene køn, alder og region. I denne analyse fremgår resultaterne fra de 539 personer, som på nuværende tidspunkt er i beskæftigelse. Den maksimale stikprøveusikkerhed i en undersøgelse med 539 respondenter er +/- fire procentpoint.

Se grafisk præsentation af undersøgelsens resultater (pdf)

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?