Rundspørge: Afgifter bremser elbilsalg i danske kommuner

Et flertal af danske kommuner vurderer, at elbilernes indfasning i registreringsafgiften, der trådte i kraft den 1. januar 2016, vil stoppe eller udskyde deres indkøb af elbiler i år. Det viser en rundspørge, E.ON har foretaget blandt danske kommuner.

Landets kommuner har hidtil stået for en betydelig del af det danske salg af elbiler, men det lader nu til at være slut. To ud af tre kommuner, der har deltaget i rundspørgen, fortæller, at den nye afgift på elbiler - på 20% i 2016, stigende til 150% i 2020 - har sat en stopper for deres indkøbsplaner for elbiler i år. Dette underbygges af salgstal fra første halve år, der viser, at danske kommuner kun har købt 36 elbiler. Til sammenligning erhvervede kommunerne sidste år 322 elbiler.

"Transportsektoren er klimapolitikkens store problembarn. Det er den eneste sektor, hvor CO2- udslippet blot er steget de seneste 25 år. Hvis vi skal nå Danmarks mål om at være fossilfrie i 2050, så skal den sidste benzin- eller dieselbil køre over forhandlerens kantsten allerede i 2035. Vi har altså 19 år til fuldstændigt at omstille vores transportsektor. Vi kan ikke blive ved med at skubbe denne gigantiske udfordring foran os og slet ikke i en situation, hvor elbilsalget er gået i stå," siger Tore Harritshøj, adm. direktør hos E.ON og påpeger, at man skal helt tilbage til 2011 for at finde et lavere salgstal hos kommunerne.

Uforholdsmæssigt hårde afgifter
I årets første syv måneder steg den samlede danske elbilsbestand med kun 42 elbiler. Fra en bestand på 8.168 elbiler ved udgangen af 2015, er der i dag 8.210 elbiler (seneste opgørelse per 18. juli).

Ifølge Klimarådet er en af årsagerne til det udeblivende salg, at elbiler efter indfasningen i afgiftssystemet, stilles uforholdsmæssigt dårligere end tilsvarende benzin- eller dieselbil. Klimarådet foreslår derfor, at elbiler tildeles et batterifradrag i registreringsafgiften og at minimumsafgiften på kr. 20.000 helt sløjfes.

"Allerede på kort sigt står transporten over for en betydelig udfordring. Det er Klimarådets vurdering, at elbilerne risikerer at lide under den måde, afgifterne på biler og bilkørsel beregnes på og derfor bør elbiler tildeles et fradrag i registreringsafgiften," siger Niels Buus Kristensen, trafikforsker og medlem af Klimarådet, og pointerer, at det kan blive nødvendigt med op mod én mio. elbiler i 2030 for at nå klimamålene for de sektorer, der ikke er omfattet af EU's CO2- kvotesystem.

I dag er der stor forskel i indkøbsprisen for en benzin- eller dieselbil og en tilsvarende elbil. En gennemsnitlig familiebil i Danmark, f.eks. en Volkswagen Golf, koster i omegnen af 112.000 kr. før moms og afgifter, mens den som elbil koster 221.000 kr. Prisforskellige ligger primært i elbilens batteri, der gør elbilen dyrere at producere end andre biler. Den pris vil udlignes over tid, i takt med at produktionsvolumen går op.

"Det er uhensigtsmæssigt, at batteriets pris pålægges registreringsafgift, da merprisen for batteriet ikke afspejler en øget forbrugsværdi ved elbilen i forhold til en tilsvarende benzin- eller dieselbil i samme klasse," forklarer Niels Buus Kristensen.

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af verdens største privatejede energikoncerner med 62.000 medarbejdere og 35 millioner kunder. E.ON er en ledende aktør på de europæiske energibørser. I Danmark sælger og rådgiver E.ON om gas, el, fjernvarme, bæredygtig mobilitet og energieffektivisering. Vi ejer og drifter cirka 50 lokale kraftvarmeværker. Vi er medejere og operatør af en verdens største havvindmølleparker, Rødsand II ved Rødby. E.ON driver to biogasanlæg og planlægger yderligere to sammen med GrønGas Partner A/S og Sønderjysk Biogas a.m.b.a. Vi arbejder aktivt med den grønne omstilling af transportmarkedet og driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor. Sammen med vores partner OK, åbnede vi i 2013 Københavns første gastank - hovedsageligt til tungere transport. Flere gastanke er på vej.

Et af Europas største privatejede energiselskab

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 43.000 medarbejdere og 32 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne elektrisk transport med strøm fra egen havvindmøllepark, Rødsand II, til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker.

To hurtigladere opstillet på efterspurgt lokation i Nordvestsjælland30.10.2017 07:36pressemeddelelse

Hurtigladere langs Holbækmotorvejen har længe været efterspurgt blandt elbilister, og med to styks opstillet i syd- og nordgående retning ved Springstrup bliver det nu markant nemmere at køre elbil på Nordvestsjælland. Tidligere på året vandt energiselskabet E.ON Vejdirektoratets udbud om at opstille 10 hurtigladere på rastepladser langs de danske motorveje, og de sidste to er altså nu klar til brug.