Runder en million besøgende: Aarhus-attraktion har taget Danmark med storm

Mere end en million gæster har på de seneste otte måneder besøgt den spektakulære aarhusianske attraktion, Salling ROOFTOP. Det gør det 2.000 kvadratmeter store byrum til en af landets mest besøgte attraktioner

I august sidste år åbnede Salling dørene for et nyt byrum på toppen af stormagasinet i Aarhus.

Det har siden vist sig at være en god idé. Gæsterne er valfartet til attraktionen, som blandt andet byder på en gribende udsigt over hele byen og bugten samt en skywalk i 25 meters højde. Mere end en million har de seneste otte måneder lagt vejen forbi byrummet, og det overgår stormagasinets forventninger, fortæller Salling-direktør, Marianne Bedsted:

– Vi havde aldrig drømt om, at en million mennesker ville besøge Salling ROOFTOP på otte måneder. Det er meget overvældede, at vi som stormagasin kan være med til at skabe et frirum i en hektisk hverdag og skabe gode oplevelser for dem, der besøger Salling, siger Marianne Bedsted og uddyber:

– Det har i flere år været vores ambition, at Salling skal være et oplevelseshus, hvor shopping og gode oplevelser kombineres. Derfor har vi haft fokus på at aktivere Salling ROOFTOP med underholdning og events. Men at vi nu har formået at skabe en attraktion og et koncept, som en million mennesker har besøgt, overgår vores vildeste fantasi.

Skiller sig ud som attraktion

Salling ROOFTOP er da også blevet bemærket internationalt, hvor blandt andet britiske The Telegraph og den tyske tv-station 3sat har fremhævet attraktionen. Den store internationale og lokale interesse skyldes blandt andet, at attraktionen er en anderledes oplevelse, end vi er vant til. Det fortæller Mette Dahl-Jensen, der er chefkonsulent i VisitDenmark:

– På Salling ROOFTOP kan de besøgende få en oplevelse af byen, som de ikke finder andre steder. Den specielle oplevelse vil både aarhusianerne og turisterne gerne have, og det er en del af oplevelsen, at det ikke er en attraktion i traditionel forstand, siger Mette Dahl-Jensen.

Åbner en ny rooftop i Aalborg

Siden åbningen har de besøgende kunnet opleve et bredt spektrum af kulturelle oplevelser lige fra live talks i samarbejde med NorthSide Festival til koncert med Poul Krebs og yoga under åben himmel.

I 2018 byder programmet blandt andet på samarbejde med Jazzfestivalen, Musikkonservatoriet og Aarhus Festuge, mens forskellige DJ’s gæster hver fredag frem til medio oktober.

Aalborgenserne kan også glæde sig. Endnu en rooftop på mere end 1.400 kvadratmeter er nemlig under opførsel på toppen af Sallings andet stormagasin i Aalborg. Projektet forventes at stå klar i sensommeren 2018.

For at holde styr på besøgstallet er dørtællere installeret ved alle indgange til Salling ROOFTOP.

- - - - - -

Fakta om Salling ROOFTOP

- Salling ROOFTOP åbnede fredag den 25. august 2017

- Allerede efter tre måneder rundede besøgstallet en halv million mennesker

- På den mest besøgte dag har mere end 12.000 gæster besøgt Salling ROOFTOP

- Der er plads til 730 mennesker på de 2.000 kvadratmeter

- Tagterrassen ligger i 25 meters højde på 5. og 6. sal

- Det er gratis at besøge Salling ROOFTOP, som har åbent fra 10-20 mandag til torsdag, 10-21 fredag og 10-18 i weekenden

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Lokale ildsjæle i hele landet får donationer af Salling Fondene via føtex26.11.2018 06:00Pressemeddelelse

Salling Fondene uddeler via føtex en række donationer til lokale initiativer med socialt arbejde og bæredygtighed i centrum. Salling Fondene har siden 2012 etableret sig som en væsentlig bidragyder til det danske samfund, herunder med landsdækkende donationer indenfor blandt andet kultur, kirke, sport og værdige formål. Nu donerer Salling Fondene midler til 11 lokale initiativer rundt om i landet sammen med føtex