Royal Run slår rekord

Med intet mindre end 82.345 tilmeldte slår Royal Run nu deltagerrekord. Og ikke nok med det, det populære event har nu også slået sin egen rekord i antallet af tilmeldte, der deltager i et motionsevent for første gang.
Royal Run i Sønderborg 2021. Foto: Uggi Kaldan/Royal Run

Aldrig før har motionseventet Royal Run været så populært. Med nu 82.345 tilmeldte tre uger op til det afholdes, slår Royal Run nu rekord i antallet af deltagere og i antallet af førstegangsløbere. I 2019 var deltagertallet 82.319 fordelt på de fem byer, der afholdt Royal Run det år.

Det populære motionsevent med kronprinsen som hovedperson er arrangeret af Bevæg dig for livet, hvis mål er, at Danmark skal være Danmarks mest idrætsaktive nation.

Hos arrangørerne er glæden naturligvis stor over tilslutningen, og at det i år er hele 32 procent af de tilmeldte, der har angivet, at det er første gang nogensinde, at de deltager i et motionsevent:

”Vores mål er at bevæge danskerne, og vi glæder os over, at Royal Run er det første motionsevent for mange deltagere. Forhåbentlig bliver Royal Run en god oplevelse, som giver lyst til mere,” siger Jens Otto Størup, der er administrerende direktør i DGI og med i Royal Runs styregruppe.

Motionsløb er også for nybegynderne

Med det højeste antal deltagere og det højeste antal førstegangstilmeldte er organisationerne bag glade for, at budskabet er nået frem om, at Royal Run er for alle, der har lyst til at prøve kræfter med motion:

”Mange danskere har måske tidligere tænkt, at motionsløb var noget for de rutinerede motionister. Men jeg glæder mig over, at budskabet nu er nået frem til danskerne om, at motionsløb selvfølgelig er for alle. Og med Royal Run siger vi endda, det er ok at gå, og det er ok at tage børnene og de ældre med, vi har plads til alle,” lyder det Morten Mølholm, der er administrerende direktør i Danmarks Idrætsforbund (DIF) og med i Royal Runs styregruppe.

Øvrig statistik: (målt på 71.000 tilmeldte)

• 39,91 procent har ved tilmelding svaret, at de har deltaget i Royal Run før, men ikke andre motionsløb

Kønsfordeling på de tilmeldte:

• 58 procent kvinder
  • 42 procent mænd

Aldersfordeling:

0-19 år: 20 procent

20-39 år: 25 procent

40-59 år: 39 procent

60 +: 16 procent

OM ROYAL RUN

• Royal Run afholdes 2. pinsedag, den 6. juni 2022
  • Royal Run ’22 finder sted I Aalborg, Aarhus, Kolding, Næstved og København/Frederiksberg. På Bornholm er der Royal Run samme dag uden kongelig deltagelse.
  • Royal Run blev første gang afholdt i 2018 i anledning af H.K.H. Kronprinsens 50-års fødselsdag. Her var 70.938 tilmeldt.
  • I 2019 var 82.319 tilmeldt Royal Run i Klaksvik, Aarhus, Aalborg, København/Frederiksberg og i Rønne.
  • Royal Run arrangeres af idrætsvisionen Bevæg dig for livet – et samarbejde mellem Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Atletik. TV 2 og Regionerne er mediepartner på Royal Run, og Trygfonden, Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden er strategiske partnere.
  • Tilmelding og information: royalrun.dk (Tilmelding kan ske op til dagen før eventet)

Morten Mølholm Hansen, administrerende direktør i DIF: 21 66 37 74
Jens Otto Størup, administrerende direktør i DGI: 53 73 33 00

Royal Run i Sønderborg 2021. Foto: Uggi Kaldan/Royal Run

Royal Run arrangeres af idrætsvisionen Bevæg dig for livet i et samarbejde mellem Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Atletik. TV 2 og Regionerne er mediepartnere på Royal Run, og TrygFonden, Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden er strategiske partnere.