Royal designer og blogger bringer Vestafrika ind på den røde løber

Blogger Mette Marie Lei Lange kommer til at stå ud på den røde løber til Elle Style Awards i aften. Hun kommer nemlig i en kjole, som kjoledesigneren Jesper Høvring har syet ud af stof, som twinpeaks.dk-bloggeren har med hjem fra sin rejse med Plan BØRNEfonden til det lille vestafrikanske land Benin.

66 meter i ti forskellinge prints - så meget forskelligt stof havde kjoledesigneren Jesper Høvring at vælge imellem, da han skulle finde ud af, hvordan han skulle forvandle stoffet fra et gademarked i byen Cotonou i Benin til en kjole til den røde løber.

Farverne og oplevelserne fra markedet i Benin tager Mette Marie Lei Lange med sig på den røde løber i aften til Elle Style Awards i DRs Koncerthus, hvor hun kommer i den specialsyede kjole af Jesper Høvring, der blandt også designer for H.K.H. Kronprinsesse Mary.

"Jeg synes, det kunne være sjovt at få en designer til at lave en Haute Couture-kjole ud af stof fra Benin til 11 kr. pr. meter, fordi det på fineste vis illustrerer, at livet i Benin er langt mere end fattigdom, men fyldt med farver, livsglæde og glimmer – ligesom det stof, jeg har med hjem,” fortæller Mette Marie Lei Lange, der er ambassadør for Plan BØRNEfonden.

Og der skulle kun et opslag på Facebook til for, at Jesper Høvring helt uopfordret takkede ja til udfordringen:

“Jeg valgte selvfølgelig at gå med på projektet, fordi jeg synes, det er et vigtigt projekt. Der er så mange børn i verden, der ikke har det godt, og hvis jeg kan hjælpe med denne lille ting og derved skabe noget opmærksomhed, så er der ikke andet at sige end “ja, tak!”, fortæller Jesper Høvring og tilføjer:

”Og så er jeg vildt glad for resultatet! Hun ser forrygende ud i det fantastiske stof fra markedet i Benin."

Giv et bud et kjolen

Men det er ikke bare en kjole til den røde løber, som Jesper Høvring og Mette Marie Lei Lange samarbejder om. I slutningen af sommeren vil kjolen blive bortauktioneret til en heldig dansker, og alle de midler, som den har samlet sammen, kommer til at gå ubeskåret til Plan BØRNEfondens arbejde for børn og unge i nogle af verdens fattigste lande.

På rejsen til Benin i Vestafrika mødte Mette Marie Lei Lange blandt andre sit 4-årige sponsorbarn Mouridridath og kvindelige iværksættere, der med støtte fra Plan BØRNEfonden blandt andet er blevet undervist i at drive en virksomhed som eksempelvis skrædder.

”Jeg håber, at vi med det her kan sætte lande som Benin ind i en ny sammenhæng, der får nogle nye til at interessere sig for, hvordan andre lever, og hører, hvor lidt der skal til,” siger Mette Marie Lei Lange.

”I Benin oplevede jeg, at der skal ikke meget til at give det skub, som gør, at børn, unge, familier og lokalsamfund kan klare sig selv og ikke længere skal leve i fattigdom.”

For yderligere informationer kontakt venligst BØRNEfondens presseansvarlige Marie Torp Christensen på telefon 5060 5457 eller mail mach@bornefonden.dk.