Roskilde Museum udstiller guldskat fra Ryegaard

Skatten, der dukkede op af jorden under museernes corona-nedlukning, rummer i alt knap 100 dele. Med spotudstillingen gør museet det muligt at opleve det fine detektorfund fra senmiddelalderen, før det skal afleveres til Nationalmuseet som danefæ. Ryegaard-skatten kan ses sommeren over på Roskilde Museum fra fredag den 3. juni
Guldfund fra middelalderen er sjældne. Ryegaard-skatten rummede både guldstykker og smykker af guld og ædelstene. Foto: Museumsorganisationen ROMU

En decemberdag i 2020 travede de to garvede detektorførere, Rickey Kruse Pedersen og Jørgen Rasmussen, endnu engang ud over markerne i deres utrættelige søgen efter metalspor fra fortiden. Mange, mange gange før havde de vendt snuden hjem fra ture uden at have fundet andet end moderne kapsler og metalstumper.

Men denne gang skulle vise sig at blive anderledes. For pludselig glimtede en lille stump guld midt i de brune nuancer. Så én mere. Og en til. Og snart var dusinvis af mønter, smykker og stykker af guld og andre metaller lempet op af mulden. Rysgaard-skatten var fundet.

”Det er ganske usædvanligt at finde guld fra middelalderen,” forklarer ROMUs middelalderarkæolog Jesper Langkilde.

”Derfor er det også i høj grad guld-genstandene, vi har fokuseret på i spotudstillingen. Men man vil også kunne opleve sølv og ædelstene. Og så udstiller vi en del af de mere almindelige mønter, som er med til at datere fundet.”

Bøjet og klippet med vilje

Mange af de udstillede genstande fra skatten er intakte, men der er også en hel del, som ser ud til at være blevet klippet op eller foldet med vilje. Og det er et vigtigt spor for arkæologerne, når de skal forstå, hvad det er for et fund, de står med:

”Ingen kan jo sige nøjagtigt, hvem der i sin tid ejede skatten. Eller hvorfor og hvordan skatten havnede, hvor den gjorde. Men når den rummer så mange bøjede og klippede dele, tyder det på, at de skulle bruges til at smelte om,” forklarer Jesper Langkilde.

Dukkede op hvor stormandsgård lå

Den tanke passer fint, når man ser på, hvor skatten blev fundet. Det skete nemlig et sted, hvor museet tilbage i slutningen af 1980’erne udgravede resterne af en stormandsgård fra middelalderen – en forløber for den Ryegård herregård, der fra 1500-tallet frem til i dag har ligget ca. 500 m længere mod vest.

Stormandsgården, som i de ældste dele var fra 1100-tallet, lå lige vest for Rye kirke, der formentlig oprindeligt må være bygget af stormanden.

Spor efter værksted gør billedet tydeligere

Efter fundet af skatten gik ROMUs arkæologer i sommeren 2021 i gang med en udgravning for at undersøge området nærmere. Denne gang fandt de resterne af en hidtil ukendt bygning, som også har hørt til stormandsgården i senmiddelalderen.

”Stormandsgården må derfor have været endnu større, end man troede efter udgravningerne i 1980’erne. Skatten lå ved en af de tagbærende stolper i bygningen, der må have fungeret som en slags værkstedsbygning eller lignende. Dette passer med skattens karakter af kasserede genstande, der skulle smeltes om. Samtidig afspejler genstandene gårdens velhavende, adelige beboere, ” fortæller Jesper Langkilde, der på den måde fund for fund kan lægge nye brikker til puslespillet om middelalderens Rye.

Og snart kan endnu flere brikker forhåbentlig lægges, for Slots- og Kulturstyrelsen har netop bevilliget penge til yderligere en udgravning, så arkæologerne kan blive klogere på den nyopdagede bygning og på de omgivelser, som Ryegaard-skatten blev gravet ned i for omtrent 600 år siden.

Ryegaard-skatten kan opleves på Roskilde Museum fra fredag den 3. juni og resten af sommeren. Herefter vil den blive overdraget til Nationalmuseet som danefæ, så du skal ikke vente for længe, hvis du ønsker at opleve skatten på nært hold.

Du kan læse meget mere om Ryegaard-skatten i ROMUs kommende årsskrift "Festival og flintsegl", som kan købes i ROMUs museumsbutikker og webshop fra midten af juni.

Fakta

Inden for arkæologien betegner man et fund som en skat, hvis der er mere end tre genstande i et samlet fund. Ryegaard-skatten består af flere end 80 enkeltdele af guld, sølv, bronze, ædelstene mv.

Ryegaard-skatten forventes at blive erklæret for danefæ. Danefæ er genstande fra fortiden, som er lavet af ædelt metal eller i øvrigt er af kulturhistorisk værdi, herunder mønter. Det er Nationalmuseet, som foretager den endelige vurdering af, om skatten er danefæ. Herefter forventes den at overgå til Nationalmuseets samling.

Læs mere om danefæ

Spotudstillinger på Roskilde Museum

En spotudstilling på Roskilde Museum er en midlertidig og afgrænset udstilling af særligt udvalgte aktuelle eller væsentlige genstande.

Spotudstillinger varer typisk to til fire måneder. De veksler i løbet af året og giver løbende indblik i nogle af de vigtigste fund, genstande og emner, som museet aktuelt arbejder med.

På enkelte dele kan man finde rester af stof, som tyder på, at skatten har været opbevaret i en form for stofpose eller tøjbylt. Foto: ROMU
På nogle af skattens genstande er der fine detaljer. Se for eksempel hænderne på spændet her. Foto: Museumsorganisationen ROMU
En del af mønterne i Ryegaard-skatten var bevidst bøjede. Det tyder på, at de skulle bruges til at smelte om. Foto: Museumsorganisationen ROMU
Man kan let fortabe sig i de mange fine detaljer, som nogen en gang har sat sig for at udføre  - længe før smykkerne fandt vej til Roskilde Museums udstilling. Foto: Museumsorganisationen ROMU