Roskilde Festival og Radio LOUD sammen om nyt program

På søndag sender radioprogrammet Forstærket for første gang. Programmet er produceret af Roskilde Festival for Radio Loud, og hver uge vil vært og journalist Maria Bülow Bach lade unge stemmer komme til orde, når hun udforsker et nyt kulturelt tema sammen med lytterne.

Alle unge gemmer på personlige fortællinger, der er vigtige at få fortalt. For det er i samtalen med hinanden, at nye perspektiver får plads, og det er sådan, vi flytter os.

Det er udgangspunktet for radioprogrammet ’Forstærket’, der bliver sendt hver søndag på Radio LOUD – første gang nu på søndag, 7. juni.

’Forstærket’ bliver til i radiostudiet såvel som i felten, når vært og journalist Maria Bülow Bach gennem to timer dykker ned i et nyt ungdomskulturelt tema gennem unges personlige fortællinger koblet med musik, kunst og aktivisme.

Om ambitionen med programmet siger Maria Bülow Bach:

”Ambitionen er at lave et tværsnit af de stærkeste og mest gennemtrængende stemmer, der forstærker og sætter billede på de følelser og oplevelser, der definerer vores liv. Som får os til at reflektere over os selv og den verden, vi er i. Fælles for de medvirkende er, at de uanset baggrund er drevet af at sætte ord i verden, der skaber forandring.”

Den første gang

Temaet for debutprogrammet er passende nok ”første gang”. I programmet kan du blandt andet høre Mark Ludvig Henriksen fortælle om første gang, han optrådte som drag i stiletter - foran 12.000 mennesker. Desuden medvirker forfatter Amalie Langballe og fortæller om første gang, hun blev bevidst om kunsten at udtrykke sig i ord og om at være besat af det beskidte.

Fremtidige fortællinger kan lige såvel udspille sige til demonstrationen foran Christiansborg, på grillbaren, til generalforsamlingen, på kunstgalleri, på de brune bodegaer, på døgninstitutionen eller til forfesten.

Maria Bülow Bach har en kandidat i journalistik og har tilbragt de seneste tre år som tilrettelægger og producer på P3. Her har hun blandt andet arbejdet på programmet Tværs, hvor hun har søgt og fortalt meget personlige historier blandt unge. Senest blev det til en reportagerejse, der skulle gøre danske unge klogere på grønlandske unges hverdag, kamp for klimaet og selvstændighed.

Roskilde Festivals talskvinde, Christina Bilde, udtaler:

”Roskilde Festival handler om at give unge stemme og støtte unges muligheder og engagement. Det gælder på festivalpladsen og udenfor - og det gælder hele året. Forstærket kan ses som en ny måde for os at skabe det rum, men formålet er det samme. Det handler om at give unge rum, om at inspirere og hylde unges handlekraft og engagement, at lade unge stemmer blive hørt. Men andre må selvfølgelig altid lytte med.”

Forstærket er blevet til som et samarbejde mellem Roskilde Festival og Radio LOUD. Sidstnævnte er sat i verden for at lave radio for de 18-32-årige, og det har derfor været naturligt for Roskilde Festival at byde ind med sin viden om og interesse for ungdom og ungdomskultur.

Udviklings- og partnerskabschef på Radio LOUD, Ole Mølgaard, udtaler:
”Vi glæder os over, at vi med Forstærket nu kan føje endnu en spændende podcast til vores kanal. Roskilde Festival er én ud af Radio LOUDs i alt ni partnere, og sammen med den resterende partnergruppe spiller de en vigtig rolle i vores fælles ambition om at give unge stemme og muligheder.”