Roskilde Festival og DI i nyt samarbejde om bæredygtighed

DI og Roskilde Festival slår sig sammen for at løfte fokus på det bæredygtige samfund. Sammen vil Nordeuropas største festival og Danmarks største erhvervsorganisation aktivere fælles projekter med fokus på byudvikling, cirkulære events, bæredygtige adfærdsændringer samt kulturens rolle i den grønne omstilling. Roskilde Festival træder desuden ind i DI’s Udvalg for Bæredygtighed.
Solnedgang og aftenstemning på Roskilde Festival 2022. Foto: Roskilde Festival

Mulighederne er mange, når DI og Roskilde Festival nu indgår samarbejde. Det primære formål er at koble Roskilde Festivals anerkendte bæredygtighedsindsats sammen med det øvrige erhvervs- og foreningsliv i DI for at skabe fælles handling og inspiration. Parterne står tæt sammen om et fælles ønske om at skabe det fremtidige cirkulære, bæredygtige samfund. Skal det lykkes, kræver det adfærdsændringer, og her kan kulturen benyttes som social katalysator. Derfor skal samarbejdet bl.a. undersøge kulturens rolle i den grønne omstilling og etablere en fælles platform for byudvikling og cirkulære events.

Samarbejdet skydes i gang med en fælles indsats for EU’s New European Bauhaus-program, hvor Roskilde Festival vil bidrage til det danske fyrtårnsprojekt, DESIRE - Designing The Irresistible Circular Society. DI er medinitiativtager til DESIRE, der har til formål at bidrage til udviklingen af fremtidens cirkulære, æstetiske og inkluderende europæiske byer.

”Roskilde Festivals midlertidighed og høje befolkningstæthed gør festivalbyen til et særegent laboratorium i forhold til innovativ byplanlægning og vil derfor kunne inspirere DESIRE med aktuelle test af nye løsninger. Efterfølgende vil vi i DI i tæt samarbejde med Roskilde Festival og de øvrige partnere løfte løsningerne og konklusionerne ud af laboratoriet og ind i arbejdet med fremtidens byer,” fortæller chef for Global Udvikling og Bæredygtighed hos DI, Marie Gad.

Helt konkret besøger DI's udvalg for Bæredygtighed, der består af mere end 20 store danske virksomheder, Roskilde Festival til sommer for at drøfte og få inspiration til fremtidens bæredygtige løsninger.

”Bæredygtig udvikling og forandring skal skabes i fællesskab og udvikles i partnerskaber på tværs af brancher og sektorer. Et medlemskab af DI giver os mulighed for at løfte vores arbejde mod en cirkulær festival til nye højder og dermed sætte et endnu større aftryk på verden. Vi ved, at DI støtter vores ambitioner og kan bidrage til at understøtte og udbrede de løsninger, vi arbejder for at skabe. Samtidig bliver vi en del af Danmarks største erhvervsfællesskab, hvor vi møder andre virksomheder, der deler vores mål om et bæredygtigt samfund. Det giver en unik mulighed for sparring, inspiration og nye partnerskaber,” siger adm. direktør i Roskilde Festival-gruppen, Signe Lopdrup.

Ved årets LOOP event vil DI og Roskilde Festival ligeledes sætte et fælles aftryk på de cirkulære diskussioner, men også kulturpolitik, dansk musikeksport og diversitet på livescenen er blandt emnerne, som DI og Roskilde Festival fremadrettet vil samarbejde om.

”Der kan næppe herske tvivl om, hvilken særlig position Roskilde Festival har. Som roskildenser har jeg selv hele mit liv oplevet på nært hold, hvilken særlig indvirkning festivalen har. Roskilde Festival sætter aftryk både lokalt, nationalt og globalt, og det er en ualmindeligt stor fornøjelse at byde Roskilde Festival velkommen i DI. Vi glæder os meget til samarbejdet,” siger chef for DI Turisme & Oplevelser, Maria Krüger Torp.

For yderligere oplysninger kontakt:

Maria Krüger Torp, chef for DI Turisme og Oplevelser på tlf. 2625 6230
Roskilde Festivals pressetelefon på tlf. 3010 8281.

Solnedgang og aftenstemning på Roskilde Festival 2022. Foto: Roskilde Festival