Roskilde Festival bliver partner i Røgfri Fremtid

Roskilde Festival går ind i partnerskabet Røgfri Fremtid, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden står bag. Dermed slutter festivalen sig til den voksende skare af aktører, der ønsker at gøre det sværere for børn og unge at begynde at ryge.

Umiddelbart kan ’røgfri’ og ’festival’ i samme sætning virke som en modsætning. Men det vil Roskilde Festival nu gøre op med og melder sig ind i partnerskabet Røgfri Fremtid, der arbejder for, at ingen danske børn og unge ryger i 2030. Festivalen er tidligere blevet kritiseret for at skabe nye rygere og få tidligere rygere til at falde i igen.

- Vi har igennem en del år begrænset mulighederne for at købe tobak på festivalen. Så det giver god mening for os at indgå partnerskab med Røgfri Fremtid nu - det kan bringe os skridtet videre. Og med det publikum, vi har, kan vi bidrage til mere viden om unges rygning på en måde, som ingen andre kan. Dermed kan vi være med til at vende udviklingen, for det ser desværre ud til, at flere unge begynder at ryge, siger Signe Lopdrup, adm. direktør i Roskilde Festival

Allerede nu har Roskilde Festival strammet salget af cigaretter, så det ikke lægger op til impulskøb eller frister unødigt. Salg af tobak er fjernet fra barer og supermarkeder, så cigaretter kun kan købes i de sortmalede tobaksboder. Festivalgæster skal kigge langt efter nye ’special edition’ produkter i sortimentet og alle salgsfremmende aktiviteter er forbudt. Og i år er det for første gang ikke tobaksindustrien, der oplærer de frivillige i tobaksboderne, men festivalens egne folk.

Tobak på dagsordenen blandt festivaler
I Røgfri Fremtid glæder man sig til samarbejdet med Roskilde Festival.

- Roskilde Festival er nordens største musikfestival og har en helt særlig status blandt unge. Det er fantastisk, at så vigtig en spiller i ungdomskulturen har valgt at blive en del af partnerskabet Røgfri Fremtid og sætte unge og rygning på dagsordenen i festivalmiljøet, siger Jette Jul Bruun, programchef i TrygFonden.

I dagene inden den egentlige festival starter, vil festivaldeltagerne kunne møde unge frivillige fra Røgfri Fremtid på campingområdet. Her vil de frivillige på en uhøjtidelig måde gå i dialog med gæsterne om deres holdning til rygning på festivaler, og der bliver produceret små filmklip til sociale medier.

Ændring af normer tager tid
Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har dog ingen forventning om, at årets initiativer vil kunne ses i statistikkerne over unges rygning her og nu.

- Ingen kan ændre festivalkulturen fra den ene dag til den anden. Men Roskilde Festival har nu taget de første vigtige skridt, og jeg er sikker på, at de sammen med Røgfri Fremtid kan ændre normerne for rygning i festivalmiljøet og bryde koblingen mellem tobak og festivaler, siger Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.

Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden håber, at Roskilde Festivals initiativ vil inspirere andre musikfestivaler til at se mulighederne for at hjælpe en røgfri fremtid på vej.

Roskilde Festival: Pressetelefon: 30 10 82 81

Kræftens Bekæmpelse: Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef, mobil: 51 33 24 94

TrygFonden: Karen Bøgedal, pressechef, mobil: 30 56 34 32

Røgfri Fremtid
I 2017 lancerede Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden initiativet Røgfri Fremtid. Røgfri Fremtid er et partnerskab og en bevægelse, der arbejder for at skabe opbakning til og handling for at nå målet om en røgfri generation i 2030. På bare ét år er næsten 80 organisationer, myndigheder, uddannelsessteder og virksomheder blevet en del af partnerskabet og har forpligtet sig til at arbejde for en røgfri fremtid.

Læs mere på www.røgfrifremtid.dk eller på Facebook, www.facebook.com/RoegfriFremtid

Cigaretsalg på Roskilde Festival
Læs mere om salg af cigaretter på Roskilde Festival på:
www.roskilde-festival.dk/more/press/fa-svar-pa/cigaretsalg

Rygning på festivaler
I et studie fra 2009 viste forskere fra Aarhus Universitet, at 9 pct. af de festivalgæster, der ikke havde røget tidligere, debuterede som rygere på Roskilde Festival. Og 24 pct. af dem, der havde været exrygere i mindst 12 måneder, begyndte at ryge igen på festivallen.

Kilde: The use of tobacco and cannabis at an international music festival, Aarhus Universitet 2010.

Festival siger nej til tobak
Siden 2014 har organisationen Strøm, der afholder elektroniske musikevents og en årlig festival, aktivt arbejdet for at mindske synligheden af rygning ved deres arrangementer. Det betyder, at de ikke modtager økonomisk støtte fra tobaksindustrien, ikke viser rygning i deres pr-materialer og ikke sælger tobak eller e-cigaretter.
Læs mere om Strøms tobakskodeks her:

Unge og rygning
• Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge
• Blandt de 16-19-årige ryger 24 pct. hver dag eller lejlighedsvist
• I 2013 var tallet 22 pct. Rygning blandt unge er altså stigende
• 8 ud af 10 rygere begyndte, inden de fyldte 18 år

Kilder: Den Nationale Sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen 2018; Ungdomsprofilen, SIF 2014