Roser og tidsler i forsyningsstrategien

Dansk Fjernvarme er tilfredse med, at regeringen nu spiller åbent ud med en samlet forsyningsstrategi, men havde gerne set, at der var lagt mere vægt på reelle tiltag, der kan sikre billigere varme.

Brancheorganisationen Dansk Fjernvarme hilser en samlet forsyningsstrategi fra regeringen velkommen. Men mener, der burde være lagt mere vægt på tiltag, der kan sikre billigere varme.

I stedet lægger regeringen op til at fjerne forbrugerbeskyttelsen i loven - og misser måske chancen for at høste reelle effektiviseringer, der ædes op af højere finansieringsomkostninger.

Direktør i Dansk Fjernvarme, Kim Mortensen siger:
- Jeg synes, der er grund til at rose regeringen for lanceringen af Danmarks første samlede forsyningsstrategi. Det er ambitiøst, men også et godt udgangspunkt for at udnytte nogle af de synergier, der utvivlsomt er på tværs af sektorerne.

Urealistisk høje forventninger til besparelser
I strategien skriver regeringen, at der kan effektiviseres for mellem 2,3 og 2,7 milliarder kroner i fjernvarmesektoren frem mod 2025. Potentialet, som Dansk Fjernvarme har været meget kritisk overfor, er beregnet af McKinsey og Co.

- Jeg er på fjernvarmekundernes vegne bekymret over at læse, at regeringen har valgt at gøre McKinsey-analysen og det meget store teoretiske besparelsespotentiale til sit eget på trods af, at vi og de øvrige aktører i forsyningssektoren har påpeget en række fejl i analysen. Bliver dette potentiale besluttet rent politisk, kan jeg godt frygte, at vi ender med at skulle gennemføre en række ændringer i sektoren, der vil få den stik modsatte effekt. Nemlig at varmeprisen vil stige, siger Kim Mortensen og fortsætter:

- Jeg hæfter mig ved, at den ansvarlige minister har lovet, at forslagene vil give forbrugerne mellem 2.000 og 3.000 mere i hånden. Jeg håber, han får ret, men jeg har også min velbegrundede tvivl, når man kigger på de forudsætninger, der ligger til grund for beregningerne af dette potentiale. Men jeg hæfter mig også ved, at der udestår en del arbejde med at lave supplerende analyser, så derfor vil jeg også gerne kvittere for ministerens invitation til tættere samarbejde med brancherne om strategien fremadrettet, siger direktøren.

- Derimod er jeg meget bekymret for, at regeringen lægger op til en afskaffelse af den forbrugerbeskyttelse, der ligger i hvile i sig selv-reguleringen. Det får en række økonomiske og ikke mindst finansieringsmæssige konsekvenser for selskaberne og dermed for de kunder og forbrugere, der skal betale regningen, siger han.

Frihed til selskaberne vil reducere regninger
Til gengæld mener Dansk Fjernvarme, der er grund til at rose regeringen for at have lyttet til branchen ved på flere områder at give dem mere frihed; herunder til selv at vælge, hvilke brændsler de kan fyre med.

- Det, der optager forbrugerne, er, at de har en sikker og ikke mindst billig forsyning. Det får man blandt andet ved at vise selskaberne tillid og give dem frihed til selv at bestemme. Det vil de få, hvis man, som regeringen foreslår, ophæver de krav, der i dag stilles til, hvilke brændsler de enkelte selskaber skal fyre med og samtidig ophæver kraftvarmebindingerne for selskaberne - så det er positivt, siger Kim Mortensen.

Dansk Fjernvarme er ligeledes glade for at se, hvordan der nu for første gang sættes ord på regeringens ambitioner indenfor fjernkøling.

- Vi har et mindre guldæg i de danske kompetencer indenfor fjernkøling. Frem mod 2025 vil vi kunne eksportere for mere end 10,5 milliarder kroner udstyr indenfor fjernkøling. Det potentiale synes jeg, vi skal gå efter, og det kræver, at vi bliver ved med udvikle teknologien og fortsat får mulighed får mulighed for at udvide med fjernkøling herhjemme til gavn for de danske køleforbrugere og den danske industri.

Direktør Kim Mortensen, tlf. +45 4021 2220

Dansk Fjernvarme er fjernvarmens brancheorganisation og dækker 99 procent af fjernvarmeproduktionen i Danmark. Varmen leveres af knap 400 fjernvarmeselskaber. Dansk Fjernvarmes medlemmer forsyner i dag 1,6 millioner boliger og 3,6 millioner danskere med fjernvarme.