Rosen – romantisk, robust og populær som aldrig før

Havejerne ved det godt - det er tid til at gøde roserne, og mange er for længst i gang med at klippe de smukke buske ned. For intet optager haveejerne så meget som roser. Også i disse år, hvor rosens duft og farver er i fokus, og også byboerne i høj grad har taget blomsten til sig.
Sweet summer, Rosa Eskelund

Den er kendt for sine dufte og sin skønhed, og den er indbegrebet af romantik og kærlighed. Og så er det den blomst, der ubetinget optager haveejerne allermest. Rosen - 'blomstens dronning' - har været elsket og dyrket i årtusinder og er stadig en af havens mest populære blomster.

- Der er en enorm interesse for roser blandt danske haveejere. En stor del af de henvendelser, vi får i haverådgivningen, er om roser, og undersøgelser blandt vores medlemmer viser også, at virkelig mange interesserer sig for den romantiske have, hvor roser er et must, fortæller Louise Møller, havefaglig rådgiver i Haveselskabet.

- Roser er meget populære i haven. De er flotte sammen med stauder, og det er en fin måde at få blomstring i haven over en stor del af sæsonen. Når vi får mange henvendelser i rådgivningen, skyldes det blandt andet, at man kan læse og lytte sig til virkelig mange gode råd om roser. Og det er ikke alle, der er rigtige - men det er heller ikke alle, der er forkerte, for der er mange måder at gribe roserne an på, og meget afhænger af jorden og sorten, siger Louise Møller.

Stigende interesse
At gode råd er gået i arv gennem generationer skyldes, at rosen har været elsket og dyrket så længe, forklarer Rosa Eskelund, der er en af verdens førende rosenforædlere.

- Spørger du et barn, vil det formentlig sige 'rose' om en rose men 'blomst' om alle andre slags blomster. Rosen er den eneste blomst, der på den måde er et begreb. Du kan ikke finde en anden blomst, der har samme brede interesse hos folk verden over, siger Rosa Eskelund.

Hun er verdens eneste kvindelige rosenforædler og har blandt andet vundet guld for udviklingen af 'I am grateful'-rosen. Hun arbejder med at intensivere brugen af duft i forædlingen.

- Interessen for roser er stigende. Der produceres flere af vores roser på planteskolerne, og de sælger godt - mange af dem er udsolgt det meste af tiden - og det gælder ikke kun her i Danmark, men også i Sverige, Tyskland og store dele af Europa, siger Rosa Eskelund.

Flere roser i byerne
Den oplevelse er hun ikke ene om. Ifølge Peter Ørum Scherg, medlem af bestyrelsen i Rosenselskabet og Haveselskabets rosenekspert, hænger den voksende interesse for roser sammen med interessen for bæredygtighed og urban gardening-trenden, som spirer løs.

- Det er ikke længere kun haveejerne i villaer og parcelhusområder, der interesserer sig for roser. Vi ser, at flere byboere - og også flere yngre mennesker - gerne vil have roser på altanen, tagterrassen og ind i baggårdene. I det hele taget fylder roser mere i bybilledet i dag. Mange planter i dag roser for at tiltrække bier og gøre både byen og haverne rundt om mere bæredygtige, siger han.

Selv er han passioneret samler af historiske roser og har godt 400 forskellige sorter i sin have. Noget af det, der særligt fascinerer ham, er rosens historie. For, som han forklarer, har rosen haft en rolle i næsten enhver historisk æra. Blandt romerne var den symbol for velstand og virilitet, og efter først at have været dømt ude af kirken, og gemt væk hos munkene, der bevarede dem blandt andet for deres medicinske egenskaber, tog kirken rosen til sig og gjorde den hvide rose til 'Jomfru Marias' som et symbol på renhed, forklarer Peter Ørum Scherg, der også er medlem af World Federation of Rose Societies internationale komite for bevarelse af historiske roser.

Og også de fortryllende dufte, som er noget af det rosen er mest kendt for, har gennem tiden skabt sin helt egen rolle i vores bevidsthed. Eksempelvis er rose en af hovedingredienserne i den ikoniske Chanel no 5-parfume, som i årtier har været en forførende luksus. Og netop duften er der særligt meget fokus på i disse år, forklarer Peter Ørum Scherg. Mens de fleste historiske roser er fulde af duft med nuancer, har mange moderne roser været uden, eller med en duft uden nuance. Men i dag udvikles de oftere med dufte, og også med nuancer.

- Duft er noget, der efterspørges i roser, ligesom en anden stærk tendens i disse år er, at der skal være knald på farverne, masser af 'pang' - ligesom med georginerne, siger han.

Til efteråret udgiver Peter Scherg en bog om roser og rosenpleje for at vise, hvor nemt det faktisk kan gøres. Bogen er kommet i stand sammen med Haveselskabet.

- Mange tror, at roser er så besværlige, men det er faktisk noget af det nemmeste du kan plante i din jord. Mange fejlinformationer stammer fra gamle tider, men det har sat sig fast, så nu skal vi have folk til at forstå, hvor nemt det faktisk er, siger han.

Tre gode råd til at beskære roser
Modsat sit rygte er roser meget robuste, og som haveejer skal du ikke lade dig afskrække - heller ikke hvis du er nybegynder og usikker på beskæringen, siger Louise Møller, havefaglig rådgiver i Haveselskabet

• Det vigtigste er at få det gjort. Man skal ikke være bange for at klippe meget ned, så længe man ikke klipper helt i bund. Rosen skal nok skyde igen. Historiske roser, som man typisk gerne vil have størrelse på, klippes mere moderat.
  • En vigtig del af beskæringen er at få syge og tørre grene væk, for det er med til at holde rosen sund. Snittet ligger godt lige over en knop - gerne en udadvendt knop, der vokser væk fra centrum af busken.
  • Bunddækkeroser bliver cirka 60-80 cm høje og er meget nemme at have med at gøre. Der kan du om foråret tage en hækkesaks og være lidt grov.

Haveselskabet er en almennyttig, non-profit forening, hvor over 30.000 entusiastiske og haveglade medlemmer inspirerer hinanden til at få endnu større glæde af haven.

Haveselskabet udgiver Danmarks bedste havemagasin "HAVEN", som vores medlemmer modtager 10 gange om året. "Haven" kan ikke købes i løssalg i butikkerne.

Gennem Haveselskabets Rådgivning har medlemmerne gratis adgang til landets dygtigste haveeksperter.

Haveselskabets lokale afdelinger arrangerer hvert år over 1.000 havearrangementer og Åbne Haver i hele landet.

Læs mere på https://haveselskabet.dk

Årets (nye) gang i haven ”Vi skal huske at bruge haven hele året”25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Haveselskabets 5 gode gøremål i haven i februar Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du februars gode gøremål i haven