Ros til ny politisk aftale fra fagbevægelsen

Det er et markant gennembrud, at dagpengene forbedres de førte tre måneder. Der er mest gode ting i Danmark kan mere-aftalen, som netop er indgået af et politisk flertal i Folketinget. Det konstaterer formanden for Fagbevægelsens Hovedorganisation Lizette Risgaard.

Først og fremmest er det meget positivt, at dagpengene styrkes de tre første måneder af ledighedsperioden.

”Jeg er glad for, at Christiansborg har lyttet. Dagpengene er blevet udhulet over mange år, og det er helt afgørende, at vi nu får en bedre dagpengesats i de første tre måneder. Det er vigtigt for at sikre opbakningen til dagpengesystemet. Trygheden er grundlaget i flexicurity-modellen, som er en stor styrke for Danmark.”

”Forslaget om en sænket dimittendsats er ikke groet i vores baghave, men det er trods alt positivt, at dimittendsatsen ikke sættes ned de første tre måneder”, siger Lizette Risgaard.

Der er også positivt, at uddannelse og grøn omstilling prioriteres markant i den nye politiske aftale.

”Vi skal have styrket vores erhvervsuddannelser, så vi står stærkere rustet til den grønne omstilling og vi skal have flere til at tage en velfærdsuddannelse, så vi kan tage godt hånd om vores ældre og vores børn”, siger Lizette Risgaard.

Ud over forhøjede dagpenge i tre måneder og prioritering af uddannelse og grøn omstilling, så fremhæver Fagbevægelsens Hovedorganisation en række andre positive elementer i aftalen:

•  Permanent uddannelsesløft på 110 procent af dagpengene.

•  Det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter stiger fra 6.000 kr. til 7.000 kr. årligt.

•   Arbejdstilsynet skal følge virksomheder, der gentagne gange bryder arbejdsmiljøloven.

•  Afskaffelse af modregning som følge af partners arbejdsindkomst i social pension.

•  Beskæring af erhvervsstøtten til at finansiere den grønne omstilling og investering i uddannelse.

•  Lovkrav i udbudsloven om brug af lærlingeklausuler i alle relevante, offentlige udbud.

Samtidig understreger Lizette Risgaard, at hun vil være ‘kritisk overfor væsentlige ændringer i den nuværende ordning med beløbsgrænsen, hvis Folketinget ender med at beslutte det’.

Ledigheden er fortsat med at falde trods krigen i Ukraine29.4.2022 08:07:29 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange alvorlige konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine, men den første måned efter har det ikke bremset den faldende ledighed herhjemme. Dansk økonomi og arbejdsmarkedet står i udgangspunktet stærkt. Men selv om vi i første omgang ikke ser ind i massive afskedigelser pga. krigen, så er det forventningen, at den sammen med de kraftigt stigende priser vil dæmpe den økonomiske fremgang og dermed også ramme arbejdsmarkedet, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Fagbevægelsen: Ja, Danmark kan mere – og den vedvarende energi er vores våben19.4.2022 09:07:20 CEST | Pressemeddelelse

Fagbevægelsens Hovedorganisation hilser regeringens udspil til ’Danmark kan mere II’ velkommen og opfordrer Folketinget til at samle sig om en ambitiøs plan som øger produktionen af vedvarende energi væsentligt og dermed både adresserer klimakrisen og Ukraine-krisen. ”Når den vedvarende energi er vores våben, så er de faglærte vores tropper”, siger formand Lizette Risgaard.