Ros til NaturErhvervstyrelsen for at tilbagebetale støtte

Op mod 1000 landmænd kan se frem til at få op mod 20. mio. kr tilbage i støtte efter, at NaturErhvervstyrelsen har lyttet til Landbrug & Fødevarer. Det drejer sig om landmænd, som burde have fået støtten i årene 2009-2015.

Støttekronerne bliver sendt tilbage til landmænd, der driver arealer, som ud over græsning også bruges til andre formål. Det kan være græsarealer ved lufthavne, der udgør sikkerhedszoner omkring start- og landingsbaner eller reakreative områder med vandrestier og kreaturer.

Det sker efter, at Landbrug & Fødevarer er gået ind i sagen:

- Vi er glade for, at NaturErhvervstyrelsen har lyttet til os. I en tid hvor landmændene i forvejen er trængt, er det en kærkommen tilbagebetaling for rigtig mange af vores medlemmer, siger Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer.

Naturerhvervsstyrelsen vurderede oprindeligt, at den slags arealer var støtteberettigede. Men i 2009 blev styrelsen pålagt af EU-Kommissionen at standse støtten og kræve støtten tilbage.

Nu har Naturerhvervsstyrelsen igen ændret praksis efter en sag ved EU-domstolen. Her blev EU-Kommissionens stramninger af reglerne underkendt, så de pågældende landmænd blev berettiget til alligevel at modtage støtte.

På baggrund af Landbrug & Fødevarers kritik har NaturErhvervstyrelsens embedsmænd fået forhandlet en løsning på plads med Kommissionen.

De op imod 1000 landmænd vil gennemsnitligt kunne se frem til at få ca. 20.000 kroner tilbage hver, ligesom de fremover vil kunne regne med at modtage 2500 kroner i årlig støtte per hektar.

- Det er kun rimeligt, at Kommissionen nu erkender, at den blev underkendt. På den baggrund skal danske landmænd naturligvis kompenseres, siger Martin Merrild.

Naturerhvervstyrelsen opfordrer til, at man går ind på www.naturerhverv.dk og tjekker, om man er omfattet af de nye regler. Der er nogle krav, man skal leve op til. For at få støtte skal arealet fx have været anmeldt i fællesskemaet som ikke støtteberettiget areal, og der skal være udført en landbrugsaktivitet på arealet. For at få nye betalingsrettigheder skal man være aktiv landbruger.

Kontakter

For yderligere information kontakt venligst Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer gennem pressekonsulent Dorte Kofoed på 51561401.

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo