Rønne Havn A/S: Tæt kapløb mellem Østersøen og Nordsøen om havvind

Placeringen i Nordsøen blev valgt i tæt konkurrence med en placering ved Kriegers Flak i Østersøen. ”Det er klart, at konkurrencen var tæt. For Østersøen er Danmarks ’second mover-område” – som har et stort udbygningspotentiale,” lyder det fra Rønne Havn A/S’ Adm. Dir., Thomas Bendtsen.
Havnebyggeri hos Rønne Havn A/S. 150.000m2 projektareal. Udskibningshavn til Kriegers Flak i 2020

Forligskredsen bag Energiaftalen besluttede i dag, at Danmarks største havvindpark skal ligge i Nordsøen. Den kommende kæmpepark, som navngives Thor bliver udbudt i 2019, skal levere strøm til 800.000 husstande og vil skabe over 8.000 jobs i anlægsfasen.

”Den kommende havvindpark bliver vores klart største, og den vil levere et stort bidrag til lokal vækst og den grønne omstilling,” siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) i sin pressemeddelelse og uddyber:

”Havvind er en dansk specialitet, og Nordsøen er godt på vej til at blive et Silicon Valley for havvind, hvilket kun bliver understreget i dag,” siger Lars Chr. Lilleholt.

Nordsøen var firstmover – Østersøen er second mover

Rønne Havn A/S er i forbindelse med sin havneudvidelse blandt andet blevet valgt til udskibningshavn når den 600 MW store havvindmøllepark skal placeres på Kriegers Flak i Østersøen i 2020. Her forventer man fra havnens side egentlig også, at der nok skal falde flere aktiviteter af til Østersøregionen på et senere tidspunkt:

”Jeg vil selvfølgelig ønske tillykke til de kommuner og havne, der får gavn af disse aktiviteter. Ministeren nævner, at han venter at det skal yde et godt bidrag til den lokale vækst. Lige akkurat den del er jo vigtig at tage højde for fra politisk side. For hvis Danmark skal bevare den grønne førertrøje indenfor havvind – så er det vigtigt at Danmark ikke bliver delt geografisk på midten. Så er det vigtigt at tænke hele Danmark med," siger Thomas Bendtsen, adm. dir. for Rønne Havn A/S.

Der er allerede screenet for nye områder i Østersøen som er erklæret egnet til anlæg af flere havvindmølleparker. Og snart skal to yderligere 800MW-parker placeres:

”Vi har noteret os, at der er hele to andre 800 MW parker som skal placeres og det ville være mærkeligt om ikke man tænker i den samfundsøkonomiske effekt i forbindelse med en placering i Østersøen – så de gode tanker om at bidrage til lokal vækst går til forskellige egne af Danmark i kampen om at bibeholde Danmark som ”grøn vindernation,” siger Thomas Bendtsen, der kvitterer for at forligskredsen viser ambitioner og gode takter  på klima- og energiområdet.

Thomas Bendtsen, Adm. Dir. for Rønne Havn A/S