Rønne Havn A/S slår nye krydstogtrekorder

Rønne Havn A/S har netop slået sin krydstogtrekord fra sidste år og det ser ud til at tendensen fortsætter. I 2019 estimerer selskabet med en stigning i antallet af krydstogtpassagerer på godt 50 procent. Det skyldes, at havnen her vil kunne tage imod langt større krydstogtskibe, som følge af havneudvidelsen.

Endnu engang slår Rønne Havn A/S rekord. Ifølge Niels Lundberg, Krydstogtchef, så har selskabet på nuværende tidspunkt opnået flere krydstogtanløb end i 2017:

”På nuværende tidspunkt har vi netop passeret anløb nummer 30. Det er fire mere end sidste år på samme tid og sæsonen er jo ikke ovre endnu,” udtaler Niels Lundberg og pointerer, at selskabet har ’calls’ helt frem til oktober måned.

Han har i gennem de sidste fire år arbejdet målrettet på at fange det internationale krydstogtmarkeds opmærksomhed og har rejst verden rundt for at holde møder med rederier m.fl. Det arbejde er begyndt at bære frugt.

”Sidste år havde vi 26 anløb og cirka 12.500 gæster. Men i år forventer vi samlet set 43 anløb og cirka 20.000 gæster – hvilket er en ganske pæn fremgang,” udtaler han og henleder opmærksomheden på estimatet for 2019, hvor der forventes en passagerfremgang på godt 50 procent:

”1. juni står vores nye 300 meter multipurpose-kaj klar til at modtage større krydstogtskibe på op til 350 meter. Det betyder, at vi estimerer med 46 anløb og cirka 30.000 gæster. De estimerede tal er et udtryk for, at vi forventer nogenlunde samme antal anløb, men betydeligt større skibe, hvilket kan ses i antallet af gæster. Derfor samarbejder vi også tæt med Destination Bornholm og er aktive i Cruise Bornholm Network, fordi vi gerne vil være godt rustede til det større rykind,” udtaler Niels Lundberg.

Hos Thomas Bendtsen, CEO for Rønne Havn A/S, er de gode resultater et tegn på, at den forretningsstrategi, der fra tidlig færd er lagt, ser ud til at være den rigtige:

”Det er naturligvis en glæde at se, at de strategiske tiltag, vores organisatoriske ’turnaround’, havneudvidelsens realitet og en god portion knofedt fra ledelsens- og organisationens side nu er begyndt at bære frugt. Vi har hele tiden set et stort potentiale i krydstogtsegmentet og nu ser vi så en gradvis fremgang. Det er jeg rigtig stolt over på organisationens vegne,” udtaler han.

For yderligere oplysninger kontakt:

Vicki Johansen, Presseansvarlig hos Rønne Havn A/S