Klimabevægelsen i Danmark

Rollatorbanden: Tænk klima før du køber stort ind på Black Friday

For at gøre opmærksom på konsekvenserne ved forbrugsfesten på Black Friday, fandt en gruppe seniorer rollatorerne frem, og indtog strøget med skilte og bannere.
En gruppe seniorer indtog fredag aften strøget, for at minde de mange shoppere om, at forbruget har en konsekvens for klimaet. Foto: Bjørn Tving Stauning / Billedet må anvendes med kreditering.

Var man på strøget fredag aften, for at shoppe ved dette års Black Friday, så kunne man godt få svært ved at passere strøget. En stribe rollatorer havde nemlig indtaget gågaden for at minde shopperne om al den CO2, som udledes ved årets største forbrugsfest.

"Jorden har knappe ressourcer, så det burde være en buy-nothing-day. Vi bør hjælpe kloden og klimaet ved at stoppe den sorte fredag." - siger Bo Bertelsen, frivillig i Bedsteforældrenes Klimaaktion.

"De fleste ved at klimaforandringerne truer klodens økosystemer. Derfor er det grotesk, når vi lader som om, at vores adfærd ikke spiller nogen rolle. Danmark fremstår utroværdig, når vi hver især forbruger langt over det dobbelte af en gennemsnitlig verdensborger. Det resulterer i at Danmark ikke kan påvirke de globale CO2-reduktioner, da ingen vil kunne tage vores synspunkter alvorligt." - siger Bjørn Tving Stauning, frivillig i Frederikssund Klimaforening.

De to seniorer påpeger at Danmark, ifølge Global Footprint Networks nyeste rapport, opbrugte jordens erstattelige naturressourser, for indeværende år, den 29. juni, og at Danmarks lokale 'Overshoot-day' var den 26. marts.

Bo Bertelsen, Bedsteforældrenes Klimaaktion
bobertelsen8@gmail.com

Bjørn Tving Stauning, Frederikssund Klimaforening
bjoernts@live.dk

Bedsteforældrenes Klimaaktion er en medlemsgruppe i paraplyorganisationen Klimabevægelsen i Danmark.

For baggrund:

Information om Klimabevægelsen i Danmark

Klimabevægelsen i Danmark
Grundtvigs Sidevej 2, kld.
1865 Frederiksberg C

+45 9393 0879https://www.klimabevaegelsen.dk/

Klimabevægelsen arbejder målrettet med at mobilisere befolkningen, og vise den folkelige opbakning til ambitiøs og vidtrækkende klimapolitik.

Vi handler på klimaforskernes utvetydige og alvorlige konklusioner. Vores grundlag er videnskab.

Vi sørger sammen for, at politikerne bidrager til at skabe en sikker fremtid. Vores styrke er fællesskab.

Vi tager et globalt ansvar, fordi vi ved, at klimakrisen først rammer befolkningsgrupper uden skyld, udenfor Danmarks grænser. Vores overbevisning er retfærdighed.

Følg pressemeddelelser fra Klimabevægelsen i Danmark

Flere pressemeddelelser fra Klimabevægelsen i Danmark