Røgalarm kan afgøre danskernes valg af feriebolig

Havudsigt, wifi og aircondition er ikke det eneste danskerne tjekker, når de skal vælge sommerhus eller ferielejlighed

Danskerne vil gerne have røgalarm i ferieboligen. Det viser en befolkningsundersøgelse foretaget af Userneeds blandt godt 2.000 danskere for Ingeniørforeningen, IDA, hvor 25 procent svarer, at en røgalarm har stor eller meget stor betydning, og yderligere 22 procent tillægger det nogen betydning, når de vælger, hvor ferien skal holdes.

Der er dog også dem, der er helt ligeglade med, om ferieboligen har en røgalarm. 24 procent svarer, at det slet ikke har betydning for valg af ferieboligen, og det undrer Ib Bertelsen, der er formand for IDA Brandteknik, som er et af IDAs fagtekniske netværk.

”Jeg er helt på det rene med, at det er andre parametre, der tæller, når danskerne lejer bolig til ferien. Alligevel er jeg forundret over, at brandsikkerheden er så lavt prioriteret i hver fjerdes ferieforberedelse,” siger Ib Bertelsen,

Han understreger, at de fleste tilfælde af dødsbrande opstår om natten, og at der ikke har været en fungerende røgalarm i boligen. Desuden skyldes omkring 80 procent af alle dødsfald i forbindelse med brande røgforgiftning.

”Ulykker holder ikke ferie, og røgalarmer kan bogstaveligt talt redde liv. Så det er en rigtig god idé at bruge et par minutter på at tjekke brandsikkerheden, så snart kufferten er pakket ud.”, siger Ib Bertelsen.

Hvis man ved, at ferieboligen ikke har røgalarm installeret, opfordrer Ib Bertelsen til, at man tager en med hjemmefra.

”Hvis der mod forventning ikke er en røgalarm installeret, bør man købe en i nærmeste by eller på nettet og hænge den op,” siger IDAs brandekspert.

Hvilken betydning har det for dit valg af feriebolig (fx hotel, udlejningssommerhus eller privat ferielejlighed), at der er installeret en røgalarm?

Alle

Ingen betydning

Kun lille betydning

Nogen betydning

Stor betydning

Meget stor betydning

Ved ikke

Kilde: Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA (2.051 svar).