ROEQ

ROEQ;s nya GuardCom-system ger snabbare transport av varor mellan mobila robotar och stationära transportsystem

ROEQ, ledaren inom tillbehör för mobil robotik, lanserar nu GuardCom, som använder robust sensorteknik för direkt och säker kommunikation mellan ROEQs toppmoduler (transportörer monterade på mobila robotar) och stationära transportörer. Den nya lösningen ersätter utvecklingstunga, Wi-Fi-beroende, tredjepartslösningar, som ofta orsakar fördröjningar och osäker hantering av överföringen av detaljer från mobila robotar till transportörer, och vice versa. ROEQ släpper nu också toppmoduler, med justerbar höjd, för Mobile Industrial Robots modeller, MiR250, MiR500 och MiR1000.
GuardCom levererar en säker, pålitlig och kostnadseffektiv lösning för att reducera väntetider, fel och öka säkerheten vid lastöverföringsstationer.

Wi-Fi-instabilitet är ett känt och vanligt problem i dagens tillverkningsmiljö. I materialhanteringsapplikationer med enheter som kommunicerar genom komplicerade koncept, som skickar data mellan mobila robotar, routers och transportörer, kan ett osäkert Wi-Fi-nätverk orsaka kostsamma fel och stillestånd.

ROEQ har själv upplevt nämnda problem och därför lanserar man nu GuardCom - en sömlös kommunikationslösning som gör det möjligt för Mobile Industrial Robots (MiR), utrustade med ROEQs toppmoduler, att kommunicera direkt med transportstationerna, för att styra överföringen av varor mellan mobila robotar och transportörer. Lösningen består av två produkter; GuardCom, som installeras på den stationära transportstationen och GuardCom Connect som installeras på den autonoma mobila roboten.

Flera GuardCom-anslutningar kan fungera med samma GuardCom och vice versa. GuardCom är kompatibel med alla stationära transportstationer och ersätter trådlösa enheter från tredje part.

"Med GuardCom levererar vi en säker, pålitlig och kostnadseffektiv lösning för att reducera väntetider, fel och öka säkerheten vid lastöverföringsstationer", säger Michael Ejstrup Hansen, vd på ROEQ. "GuardCom är den saknade länken som möjliggör en helt sömlös materialhanteringscykel vilket resulterar i kortare tid för idriftsättning, mindre störningar och ingenjörskostnader."

När den mobila roboten har anlänt till transportbandet får GuardCom signal att roboten står klar för att motta eller avleverera gods. Samma signal skickas samtidigt till roboten och meddelar att den stationära transportören är redo. När överföringsuppgiften är klar får båda enheterna en signal om att det är säkert för roboten att köra vidare.

GuardCom är integrerat i det stationära systemet via ett fåtal kabelanslutningar. Kommunikationen mellan GuardCom och mobilroboten är helt trådlös och baserad på beprövad och robust sensorteknik. För att förhindra felplacerade eller instabila paket inkluderar GuardCom innefattar också en stoppanordning installerat på transportbands-stationen, som går upp för att förhindra att detaljer inte kan passera, om den mobila roboten inte är redo att ta emot. Om ett sådant fall ändå sker så går ett larm till operatören som då kan komma på plats för att avhjälpa situationen - eller beordrar roboten att röra sig bakåt.

Hartfiel Automation, en amerikansk distributör av ROEQ-produkter, ser GuardCom-systemet som en förändring i hur robotar installeras. "Tidigare krävdes omfattande mekanisk anpassning, och maskinvara från tredje part, för att hantera logiken med att flytta material från en stationär transportör över till en mobil robot, vilket medförde betydande kostnader och tid för installation och idriftsättning", säger Scott Albrech, VP för Advanced Control Technologies på Hartfiel Automation. "Med ROEQ GuardCom-systemet minimeras eller elimineras dessa utmaningar, vilket leder till lägre risk, lägre kostnader och snabbare installation."

Justerar själv arbetshöjden

GuardCom är inte den enda nya produkten som nu släppts av det danska företaget, som också introducerar de nya ROEQ TR500 Auto och TR1000 Auto toppmoduler med automatiska lyftmekanismer, vilket möjliggör MiRs största robotar, MiR500 och MiR1000 (med 500 respektive 1000 kg nyttolast) att plocka upp och leverera varor i olika höjder i fabrikerna, utan mänsklig inblandning, vilket gör att de automatiskt kan justeras i ett höjdintervall av 55 till 80 cm över golvet.

”Mycket ofta kan företag inte maximera automatiseringsmöjligheterna i befintliga anläggningslayouter eftersom de mobila robotarna behöver plocka på en höjd och leverera på en annan”, säger Michael Ejstrup Hansen. "Våra nya toppmoduler, med lyftmekanism, gör det nu möjligt – även för mycket tunga varor.”

ROEQs utökade produktportfölj inkluderar nu också TR125 Manual 250 och TR125 Auto 250 toppmoduler som är kompatibla med MiRs senaste robot - MiR250. På MiR ser Produktchefen , Frederik Spangtoft Poulsen, fram emot att se de nya ROEQ-produkterna på MiR-robotar i fält. "Vi välkomnar ROEQs produkter i vårt MiRGo-familjen, en plattform för tillbehör för MiR;s robotar, där ROEQ redan har en betydande roll.

Om ROEQ

ROEQ utvecklar tillbehör för mobila robotar, som effektivt överbryggar klyftan mellan lager och produktion, vilket gör att industrin kan uppnå helautomatisk intern logistik. ROEQ grundades 2017 och är ett 100% danskägt företag med majoriteten av robotkomponenterna levererade av danska företag. Idag utvecklar, tillverkar och säljer ROEQ sina produkter i nästan 40 länder genom mer än 80 distributörer.

ROEQs sortiment av toppmoduler, vagn-, rack- och lyft- och rull-lösningar gör det möjligt för en MiR-robot att hämta / lämna vagnar eller pallar med detaljer på t.ex. ett transportband, utan mänskligt inblandning. ROEQs utrustningar används inom industri- och logistiksektorn samt inom hälso- och sjukvården.

Pressefotos mv.:
Kontakt ROEQs PR-konsulent: Malene Grouleff, +45 28915809, malene@grouleff.it

Bilder

Ladda ned bild
”Mycket ofta kan företag inte maximera automatiseringsmöjligheterna i befintliga anläggningslayouter eftersom de mobila robotarna behöver plocka på en höjd och leverera på en annan”, säger Michael Ejstrup Hansen, VD på ROEQ. "Våra nya toppmoduler, med lyftmekanism, gör det nu möjligt – även för mycket tunga varor.”
Ladda ned bild
ROEQ introducerar också de nya ROEQ TR500 Auto och TR1000 Auto toppmoduler med automatiska lyftmekanismer, vilket möjliggör MiRs största robotar, MiR500 och MiR1000 (med 500 respektive 1000 kg nyttolast) att plocka upp och leverera varor i olika höjder i fabrikerna, utan mänsklig inblandning, vilket gör att de automatiskt kan justeras i ett höjdintervall av 55 till 80 cm över golvet.

ROEQ
Kobbervaenget 5
5492 Vissenbjerg

+45 61 31 06 93http://www.roeq.dk

Om ROEQ
ROEQ udvikler udstyr til mobile robotter, der effektivt bygger bro mellem lager og produktion, så industrien kan fuldautomatisere sin interne logistik mellem lager og produktion. ROEQ blev grundlagt i 2017 og er en 100 procent danskejet virksomhed. Størstedelen af de anvendte robotkomponenter kommer fra danske underleverandører. ROEQ udvikler, producerer og sælger sine produkter via flere end 80 distributører i cirka 40 lande.

ROEQs portefølje af løsninger med ”conveyors”, ”lifters” og topmoduler til vogne gør det muligt for en MiR-robot at aflevere eller hente vogne eller paller med varer til/fra f.eks. transportbånd, uden menneskelig indblanding. ROEQs udstyr bruges i industrien, inden for logistik og i sundhedssektoren.

Följ ROEQ

Senaste pressmeddelandena från ROEQ

ROEQ booster mobile robotters lasteevne og muligheder med to unikke produkter5.10.2021 08:30:00 CEST | Nyhed

ROEQ kan, som førende leverandør af udstyr til mobile robotter, nu præsentere nyskabelser, der markant forøger lasteevne og øger anvendeligheden for de autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots. Den nye, store cart-løsning fra ROEQ gør det nu muligt at transportere op til 1500 kg ad gangen på de store MiR-robotter, og det nyligt lancerede løftemodul øger løsningsmulighederne for transport af gods op til 200 kg på den mindre MiR250-robot. Det innovative Vissenbjerg-firma ROEQ præsenterer sine nye løsninger på industrimessen hi Tech & Industry Scandinavia 5.-7. oktober i Herning i MCH Messecenter Herning.

ROEQs nye GuardCom-system sørger for hurtigere vareflytning mellem mobile robotter og stationære transportbånd29.9.2020 09:14:12 CEST | Nyhed

ROEQ, markedets førende inden for mobilrobot-udstyr, lancerer GuardCom: Hårdfør sensorteknologi til lynhurtig kommunikation mellem ROEQs topmoduler og transportbåndet. Den nye løsning erstatter udviklingstunge, wifi-afhængige tredjeparts setups, som ofte resulterer i forsinkelser og fejl, når varer skal flyttes mellem mobile robotter og transportbånd. ROEQs højdejusterbare topmoduler, der passer til Mobile Industrial Robots MiR500- og MiR1000-modeller, er nu også på markedet

80 danske investorer betror millioner til den globale robotkomet ROEQ11.8.2020 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På blot halvandet år er robotvirksomheden ROEQ blevet veletableret på det globale marked med mere end 80 partnere over 40 lande. Nu investerer den stærke danske fond VækstPartner Kapital et større millionbeløb i ROEQs fortsatte vækstrejse. Dermed får ROEQ en erfaren partner med finansielle muskler til at understøtte opskaleringen, så ROEQ bliver verdens førende leverandør af udstyr til mobile robotter, også kaldet AMR. ROEQs ordrebog vidner, at virksomheden udvikler netop det, som kunderne efterspørger, når de skal automatisere den interne logistik med mobile robotter.